Mer bebispresenter

Den där bebisfilten som jag sytt till en liten pojk som heter Ludwig har inte blivit levererad. Vi har varit lite sjuka här i familjen, och då passar det ju inte så bra att hälsa på en baby. Så länge har jag hunnit fylla på presenten med två bonuspresenter! En vändbar kofta och en mössa. Här kan man säga att jag har hoppat på några viktiga sytrender: Mössa med knut, nedtonade färger (se t.ex. här) – och bloggaren Brallans specialitet – vändbart!Vändbarkofta1Här är koftan i ljusblå variantVändbarkofta2och vränger man den blir den grå!

Jag har läst många tutorial på hur man gör en kofta helt vändbar. Ändå får jag alltid sprätta minst en söm 🙂 Men det är inte så farligt, för generellt sett är detta ett rätt så snabbsytt plagg. Och med stabila babylocken till täcksömsmaskin som snällt och fint kör över alla skarvar utan att lämna ett hoppstygn så går det ännu lättare!

Material: Fleecen är från Ohlssons tyger, stjärntyget från Tygposten, knapparna från Stoff och stil och mudden (som inte är mudd utan någon slags ribb) från Lailas syshop.

Mönster: Till mössan hittade jag en pdf-fil från nätet på länken ovan. Koftan är från Ottobre och den har jag sytt i många varianter, det här är en favorit.

Lämna en kommentar