Hitte-på-mönster som blev BRA

Just nu är jag väldigt sugen på att sy kläder där tyget inte är grejen, utan modellen, sömmarna, detaljerna… Själva syslöjdandet. Den här modellen har jag diktat ihop i huvudet, inspirerad av materialet på följande diskreta tyg. Det är köpt i Finland och är sånt där lite strävt bomullstyg som är i t-shirts typ tenniströjor. Sedan har jag kört på med alla konster som jag kan – krage, knappsprund, kantad söm, fickor med täcksöm… Allt som allt – en klänning som är som en svalkande isglass :-). Men ärligt talat. Alla klänningar i detta väder känns lyckade!

Sportklänning1

Knappar från LE-knappar (men det ska nog vara tre knappar ändå… tur jag har en kvar)

Sportklänning2

Grej med linne-mönster, de här lite mer ”inskurna” på bakstycket vid axelnsportklänning3

Finaste kristihimmelsfärdshelgen detta sekel?

Material: Tyget är från Eurokangas.

Mönster: Jag har utgått från ett mönster på linne från Ottobre, sedan har jag delat framstycket, skurit av det högt upp, lagt till kjoldel, fickor och så krage och sprund. Kanten vid avskärningen får man genom att sy ihop delarna aviga mot aviga och sedan kanta sömsmånen.

2 thoughts on “Hitte-på-mönster som blev BRA

  1. Jajamen! Skapa på! Jag har för första gången utgått från ett mönster när jag sytt min första jacka. Det var lite knepigt att förstå all vägledning och i slutet klippte jag helt enkelt bort tygstycken som jag tyckte kändes onödiga och valde knappar istället för dragkedja.
    Är du nyfiken så titta på min blogg, jag visar den färdiga jackan där. 🙂 -NÖJD- !!

Kommentera

