Sy vändbar mössa i rätt storlek

+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

OBS Jag har nu gjort en mycket bättre tutorial och dessutom mönster som pdf som man kan skriva ut och använda gratis. Kolla in det inlägget istället!

Kolla också in min till-salu-sida ”lilla marknadsståndet” om du inte orkar sy en egen mössa just nu, eller om du är sugen på lite unika bebiskläder eller nappband.

+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

Här kommer lite blandat om mössor.

Huvudomfång på barn enligt normalkurvan i BVC-boken

  • nyfödd – 3 månader 35-40 cm
  • 3-6 månader 40-43 cm
  • 6-12 månader 43-46 cm
  • 1-2 år 46-48
  • 3 år 49 cm
  • (sedan + 1 per år ungefär)

Men, sedan ligger ju inte alla på normalkurvan förstås. Jag har sytt en mössa till min son 1,5 år ikväll och han hade huvudmått 50 cm. Ett tips är att mäta! Detta mått delat på två är mössans bredd. Mät sedan med ett måttband från panna till nacke (så som du vill att mössan ska sitta, löst och bagy eller tight utmed huvudet) och dela detta mått på två. Det är mössans höjd (till min 50 cm-omkrets tog jag 37 cm höjd). Någonstans här kommer sömsmåner in också. Kolla då tygets stretchighet. Fleece är inte så stretchigt medan vissa stickade tyger är jätteslösa, då behövs ingen sömsmån!!

Mönsterdelen ser ut såhär:

MönsterMössaDet behövs inget mönster egentligen, bara rätt mått. Klipp den böjda formen på fri hand. Och ett jack längst upp.

Om mössan ska vara vändbar med olika tyg  = klipp två sådana här mönsterdelar från varje tyg. Sy ihop innemössan och yttermössan var för sig, räta mot räta. 

Sy ihop ”jacket” i mössans topp.

Lägg en mössa i den andra, räta mot räta och sy ihop nedre kanten, men spara 2 cm någonstans som man vränger mössan rätt genom. Har nu kommit på att det är snitsigare att spara 2 cm när man syr ihop innermössan. Då slipper man att få vränghålet synligt.

Prova mössan. Vänd tillbaka och fixa till om du inte är nöjd (om den är för liten går förstås inte att göra mycket).

Sy till sist igen hålet på lämpligt sätt. Jag trädde symaskinen i blått/vitt och sydde med en sicksacksöm.

VändbarMössaJag har kombinerat randig muddväv med blommig trikå. Och så en ny namntag i sidan. På baksidan av den skrev jag namnet på den som ska få mössan.

Jag har två tutorials/mönster på lite andra mössvarianter – kolla gärna in! Här (när det täcker för öronen) och här (med två tofsar).

2 tankar på “Sy vändbar mössa i rätt storlek

  1. Hej vilka fina mössor du gör! Jag undrar vart du köper tyger och namnlappar? Jag har letat o letat med hittar inga ”billiga” på nätet. Tack på förhand

    • Hej

      Tack! Länkar till tygaffärer på nätet har jag under rubriken bra länkar ovan, kolla där. Det finns flera andra bra också, t.ex. jonic och rosahuset. Namnlappar har jag antingen köpt på Minanamnband tror jag det var. men numera köper jag bomullsband och skriver själv med en tygpenna från panduro.

      MVH Cecilia

Lämna en kommentar