Dregglis for dummies – se bildspel

Detta bildspel kräver JavaScript.

Observera att man kan trycka på paus på bilderna i bildspelet och läsa texten till nedan:

  1. Uppskatta längden runt halsen på den du ska sy till. Jag ska här sy till en tjej som är lite större och använda ”dregglisen” som en halsduk. Jag mäter på en tröja som jag vet passar.
  2. Ta ett mönsterpapper för att rita upp mönstret. Börja med bakstycket. Det enklaste är att göra mönstret ”mot vikt kant” för då blir det automatiskt symmetriskt. Ta halva halsmåttet (lägg till lite för att det ska gå att lägga ändarna omlott när den knäpps) och rita en droppformad linje som är den linje som ligger mot halsen. Rita upp en lämplig form på nederdelen av dregglisen, jag gör min spetsig nertill.
  3. Jag använder måttbandet och försöker lägga ut det i en lagom böj. Det är mycket viktigt att man har koll på hur långa linjer man ritar.
  4. Nu är det dags att rita framstycket. Använd bakstycket och gör samma form på änden – den del där det senare ska fixas en knapp eller en bit kardborre.
  5. Nu kommer själva dregglistricket! Framstycket ska vara längre än bakstycket för att det ska bli lite bubbligt i fram. Mät upp några centimeters skillnad och rita den nedre spetsen. För att få ihop sömmarna behöver framstycket vara mer ”öppet” till sin form. Den yttre linjen ska vara exakt lika lång som på bakstycket, liksom den inre linjen, men den blir alltså vidare.
  6. Något i den här stilen ska mönstret till fram- respektive bakstycket se ut. Notera: Bakstycket är mer droppformat, framstycket mer öppet, yttre linjen lika många cm på båda styckena, inre linjen lika lång, spetsarna lika, linjen som ligger mot den vikta kanten ska vara längre på framstycket.
  7. Klipp ut bakstycket i ett tyg och framstycket i ett annat. Jag vill som sagt inte ha den här dregglisen som skydd mot dreggel utan snarare vind och kyla, därför har jag valt ett tjockt fleecetyg in mot kroppen och ett trikåtyg utåt. Det går mycket bra att återanvända uttjänta gamla klädesplagg och klippa ut tyg från dem.
  8. Lägg tygen räta mot räta och nåla sömmen som är mot halsen.
  9. Sy! Jag syr på overlock, men detta är inga speciellt utsatta sömmar så det går säkert bra att sy med vanlig symaskin. Använd då någon stretchig söm. I värsta fall smal sicksack, även om det nog inte blir så jättebra. Just denna söm kommer inte att synas.
  10. Färdigsytt 🙂
  11. Vänd och nåla yttersömmarna. Nu gäller det att man gjort mönstret rätt så att över- och undertyget har lika långa sidor! (hyfsa till med saxen annars ;-))
  12. Sy en söm i taget om det är en spets längst ner. De här sömmarna syns, så håll tungan rätt i munn, se till att nålarna går i båda tygerna och att trådspänningen är perfekt. Provsy först så det blir snygga sömmar.
  13. Jag fäster (i det här fallet tre) overlocktrådar med en grov nål.
  14.  Pressa den övre sömmen (den som inte syns) och avsluta med att sätta i en knapp eller sy fast kardborreknäppning. Jag kommer sätta en knapp i den här.

Det här mönstret har jag ritat själv och det är för ett större barn. Jag har lärt mig om att sy dregglisar till bebisar på www.sykurser.se. Det kostar 80 kr för att vara med en månad och sedan kan man avsluta. Under tiden kan man lära sig sy i princip allt man vill lära sig sy, till både barn och vuxna, skriva ut mönster som pdf och se instruktionsfilmer på hur man gör.

Mitt nya enkla mönster på fleecefodrad mössa, som PDF-fil att skriva ut! Se här!

Se beskrivning för hur man syr en matchande mössa 🙂

Mer tutorials? Jag har en liknande beskrivning på hur jag syr en body och sätter i prymknappar, klicka här!

3 tankar på “Dregglis for dummies – se bildspel

  1. Pingback: Hur jag sydde en fleecemössa med två tofsar | Klippertill

  2. Pingback: Ett gäng dregglisar | Fitt Force Fives pysselblogg

  3. Pingback: 150412 – Dreglistillverkning | Livet på västkusten

Lämna en kommentar