Franskt, lantligt, vitt – unikt men enkelt syprojekt

Ibland, om jag besöker någon inredningsbutik med så kallad ‘fransk lantlig stil’, (som nyss när jag köpte fina band), blir jag plötsligt lite svag för det där vita och romantiska. Men så inser jag att en vit/rostig ljuslykta förmodligen skulle känna sig lite ensam och blek hemma i vårt karamellgula kök, eller (som sist) så nyper man i en fin sjal och tänker att en sån skulle man kanske vara fin i – sneglar på prislappen – och tänker ‘eller inte, inte för 599 kr’. Nu har syintresset och det faktum att symaskinen fått ett eget rum hemma gett en ny dimension till klädshopping. Man kan ju se om det i affären kan inspirera till något man kan göra själv. Och just den där sjalen sist fick mig att leta fram en fin handvirkad spets som jag fått i present av min mammas moster (arvegods). Till denna spets köpte jag ett schysst tyg i fransk-lantligt-vitt. Det var ett billigt tyg och jag köpte 70 cm (bredd 140 cm). Sedan overlockade jag ena långsidan och sydde fast spetsen med sicksack på den andra. Jag lät den ”fransiga” delen av spetsen sticka ut från tyget. Nu fattas bara att vi målar om hela huset vitt, bygger en glasveranda och sätter på en kopp te som vi serverar på en bricka med rosor… Pionrabatten och den romantiska sjalen är redan färdig 😉

Bild

Bild

Bild

Kommentera

