Hur jag syr en body, använder prymtång mm.

Jag har fått frågan av en bloggläsare om jag kan visa hur jag syr en body. Och här kommer en beskrivning med bilder. Varsågod 🙂

Detta bildspel kräver JavaScript.

Förberedelser

1. Fixa ett mönster till en body. Finns t.ex. på www.sykurser.se (med knäppning i axeln), i Ottobre 6/2012 (raglanärm och ingen knäppning) och Ottobre 1/2012 (omlottbody och body med avanserat knappsprund i fram). I princip kan man ta vilket mönster som helst på barntröja och enkelt förlänga det till en body genom att rita av en befintlig body. Det svåra är att få till en bra hals som babyn får igenom huvudet i. Numera gör jag oavsett vad mönstret säger det här enkla sprundet som jag lärt mig på KokaLals blogg (fast jag inte gör exakt lika).

2. Jag börjar med att klippa till tyg (jearsy lämpligen, dvs. stretchigt bomullstyg) och pressa en bit vliseline där sprundet kommer att bli, i halsen på framstycket.

Montering

3. Jag syr ihop axelsömmarna. (Här brukar Ottobremönstren säga att man ska ha vlieseline men det har jag struntat i.)

4. Nu syr jag fast ärmarna. Jag sätter bara en nål, och det är för att se till att mitten på ärmen hamnar mitt för axelsömmen.

5. Jag syr ihop ärmen och sidan i en söm.

Sprundet och bandkantningen

6-7. Sprundet klipper jag upp med ett jack i valfri längd. Jag klipper också ett litet V längst ner.

8. Öppningen längst ner liksom halsringningen ska få kantband. Jag mäter ringningen och klipper till en remsa som är ca 75-80 % av detta mått och 3-4 cm bred. Jag använder oftast muddväv, men det blir super med snedslå i trikå istället, eller interlock.

9. Sy ihop remsan till en rundel. På detta sätt slipper man hantera någon skarv på kantbandet.

10. Nåla rundeln räta mot räta på öppningen. Fördela så att remsan stretchas mer i kurvorna än på raksträckorna.

11. Nu ser det ofta allmänt skrynkligt och misslyckat ut, men pressa med strykjärnet så bör det bli hyfsat. Annars kan symaskinen varit felinställd eller så har remsan haft fel längd.

12. Vik över remsan till baksidan och se till att sömmen täcks. Se också till att remsan från rätsidan ser jämn och fin ut (nåla ev. men det brukar jag inte göra). Sy med tvillingnål runt om från rätsidan.

13. Klipp bort överflödig sömsmån.

14. Nu ska halsringningen kantas på samma sätt. Nu får man vara lite trixig för att följa formen på sprundet. Sprundet viks upp helt.

15. Tvillingnål även här!

16. Vik till sprundet (pressa) och sy en söm rakt över. Jag orkade inte byta tillbaka till vanlig nål så det blev en söm med tvillingnålen.

Fålla ärmarna

17. Fixa till ärmsluten. Man kan kanta dem på samma sätt som halsen, eller sy dit en mudd (länk till Annas tutorial om hur man gör) (jättebra till lite större barn som kladdar vid matbordet så man lätt kan dra upp ärmarna) eller fålla med tvillingnål. Man kan också fålla som Gekko visar i en tutorial genom att bara vika och sy på overlocken. Jättesnyggt att göra denna variant med flatlocksöm också om man har tillgång till det (på sin overlock). (Detta är dock inte bästa sättet om man har ett motiv på tygets mönster tycker jag.)

Knapparna

18. Knappar ska nu i halsen och i grenen. Här visar jag ett sätt som man kan använda för att få det jämt. (A) Sy ett stygn genom båda tyglagren där knappen ska sitta, (B) dra isär försiktigt, (C) klipp av trådarna mellan tyglagren. I sprundet är det viktigt att knapparna sitter exakt lika högt från sprundbotten annars blir sprundet knöligt. På bild (D) visar jag hur man kan vika bodyn för att få knapparna symmetriskt placerade i grenen. Lägg sidsömmarna mot varandra…

19. Använd prymtång till att sätta fast tryckknapparna. En del lägges i var sida på tången. Man vet att man lagt rätt del på rätt plats om det säger klick.

20. Kläm dit knapparna.

21. Pilla bort markeringstråden.

22. Bodyn är klar!

Annonser

5 thoughts on “Hur jag syr en body, använder prymtång mm.

  1. Ping: Kusinpresenter | Klippertill

  2. Ping: Dregglis for dummies – se bildspel | Klippertill

  3. Ping: Testa att sy min t-shirt! | Klippertill

  4. Ping: Senaste sydda | SyFia

  5. Ping: Det mest galna fotoprintet? | Klippertill