Klart för skolstart

Här kommer höstgarderoben i ett svep! Alltså, tänk om man själv hade en egen skräddare som man kunde måttbeställa kläder från i varje storlek. Det hade inte varit så tokigt 🙂

Skolstart1Vi har tillsammans åkt till Tygposten och noga funderat igenom tygval och färger som vi tror passar när man ska gå i trean

Skolstart2Skolstart6

På den här klänning har jag kombinerat två mönsteridéer

Ottobre1_2018Ottobre4_2016Resåren i midjan från modell 31 (från första sidan) och sadelskärningen från modell 30 i den gamla tidningen (andra sidan). Jag har även använt tights-mönster från den här tidningen (nr 25 på första sidan)

Fast jag mätte så noga på resåren i midjan så blev den för lång på tightsen. Men då trixade jag fram en lösning!

Skolstart4Jag har ”fuskat” och bara klippt två pyttesmå hål för snodden istället för att sätta öljetter som ändå bara lossnar efter ett tag… trikåtyg repar ändå inte upp sig. Istället för att knyta satte jag en sån här ”stopper” som jag hade i lådan på lädersnodden som jag också råkade ha hemma.

Skolstart3

Tightsen passar fiffigt nog även till den här nya t-shirtenSkolstart5

Fint tyg tycker jag!

På tightsen lånade jag en gammal detalj från Ottobre 4/2012 (för den som vill ha blogg-nostalgi – kollar på det här gamla inlägget på två söta barn!! det råkar dessutom vara samma hårband ser jag…).

Såhär gjorde jag:

SkolstartTut1

Av samma tyg som tightsen sydde jag en mudd, bara knappt smalare än byxbenet. Jag tog också en bit kantband, men här kan man ta vilket band som helst, eller sy ett band eller hur man vill göra.

SkolstartTut2

Lägg bandet runt den dubbelvikta mudden. Bandet ska vara kortare än mudden för att skapa lite rynk. Sy sedan fast på vanligt sätt i byxbenet.SkolstartTut3

Här är byxorna än så länge för långa, så ”effekten” syns inte så tydligt då hela benet skrynklar sig lite, men det kommer träda fram bättre när hon vuxit lite till.

Material: Köpt i sommar på Tygposten i Skövde, alltihop!

Mönster Hästklänningen: Från Ottobre 4/2016 har jag tagit för skärningen på ärmen som är väldigt speciell och snygg tycker jag! Sedan har jag lånat en idé från Ottobre 1/2018 med tre varv smock i midjan. För att veta hur jag skulle sy smock googlade jag fram mitt egna gamla inlägg från 2015. Där står inställningarna på symaskinen! (Det är något visst med detta långa bloggarkiv.) Mönstret var i stl 128. Jag förstorade det lite på måfå och jag tycker till och med att den blev lite stor (hon har 140 på vissa plagg), så jag är osäker på hur den här modellen egentligen är i original.

Mönster Tightsen: Ottobre 1/2018. Ingen vidare passform tyckte jag. Jag fick ändra på nästan allt, framförallt lägga till rejält på längden.

Mönster T-shirten: Ottobre 3/2018 med den fina puffärmsdetaljen. Tredje tröjan med samma mönster, ett bra betyg!

Lämna en kommentar