Smockklänning

Nyligen har jag inspirerats av en blogg som drivs av en tjej som var med i programmet Hela Sverige Syr som jag följde när det gick. I ett inlägg delar hon en bra tutorial på hur man syr en smockklänning. Jag har tidigare sytt smockklänning till barn, men nu kom jag på att det ju kan bli tjusigt även till vuxen. Hon hade tydligen 28 rader smock och jag har sytt 18. Jag la också till ett sprund nertill för att säkerställa att klänningen blev lätt att gå i.

När jag syr smock på min Janome ökar jag trådspänningen 1-2 steg och sätter stygnslängden på 3. Jag rullar upp resårtråden på spole för hand och spänner den lite medan jag rullar. Att sy denna klänning är verkligen något för den som gillar att sitta vid symaskinen istället för att rita och klippa mönster. Det är en enda mönsterdel – en rektangel (+ axelband), men det tar en stund att sy smocken.

SmockFram SmockBak

Material: En stuvbit köpt på Ohlssons tyger i Jönköping. Jag tror det är detta tyg som kallas viscos och det är vävt. Jag gillar fallet!

Mönsterhttp://www.annaneah.se/2015/05/tutorial-smockklanningen.html

One thought on “Smockklänning

Kommentera

