Askungen på bal

En mycket ovanlig händelse har inträffat i höst. Jag blev bjuden på fest med klädkod Högtidsdräkt. Och hälsningen ”välkommen att medtaga en gäst”. Därmed startade operation frack och balklänning här hemma. Ingen lätt utmaning! Det krävs så mycket mod att ”klä ut sig” på detta sätt att det nästan inte är värt det, tror man, men det är det. Det blev en otroligt lyckad kväll!

Hur fixa klänningen då? Jag började med att kolla på nätet för att få ett hum om vad som var på modet. Spets och chiffong verkade vara nycklar till rätt klänning. Men det kändes osäkert att klicka hem en klänningsmodell som man inte hade en aning om i fall man skulle klä i (och lite för slött också för en sytok… :-)). När det var en vecka kvar till festen kom jag mig för att ta mig in i en affär och prova festklänningar. Då fick jag ett hum om vad som satt bra. Klänningen jag valde på kostade ca 2500 kr, och då krävdes det att den lämnades in på fållning. Därefter åkte jag direkt till tygaffären och köpte material för 300 kr. Ingen äkta vara precis, men good enough tyckte jag. Det svåraste var att hitta tyger i olika material som färgmässigt passade ihop. Grå-svart var nästan det enda som funkade.

Jag utgick från ett ottobre-mönster (2/2016). Klänningen i original är en ärmlös linneklänning med ganska mycket vidd i kjolen. Jag la på rejält med sömsmån och sydde ihop de olika delarna (våder som gick uppifrån och ned) med långa stygn på den vanliga symaskinen. Sedan mätte jag min provdocka supernoga och stoppade upp den lite här och där (satte på en bh t.ex.) för att få exakta mått på den. Jag trädde klänningen på dockan ut-och-in och ritade med en märkpenna hur sömmarna skulle gå för att forma sig perfekt. Sedan tog jag av klänningen och sydde utmed de ritade linjerna på overlocken.

Balklänning4

Här lite av trasslet på baksidan.

Sedan fick jag ändå mixtra och sy in den lite till i efterhand. Även infodringen blev jag missnöjd med och fick göra om, därför ser den lite knasig ut (men det är ju på avigsidan, så det gör inget!).

Därefter började improvisationsutmaningarna. Utanpå klänningen skulle det dit spets och chiffong. Spetsen la jag direkt på provdockan och klippte på fri hand! Det var en cool spets som skiftade från grått till svart. Tyvärr missade jag tonings-biten och fick en grå framsida och en svart baksida 🙂 Lite tokigt, men även denna miss valde jag att bortse ifrån. Chiffongtyget är klippt i två stycken och fållat och ihopsytt med overlockmaskinens rullfåll. Det funkade bra. Jag använde även den sömmen för att sy i spetsen.

Chiffongkjolen är inte lika vid som underkjolen, men det gör inget. Skulle jag gjort den vidare hade det krävts fler sömmar vilket nog hade stört helheten. Jag tråcklade fast den för hand och sedan fästes alltihop med ett band i midjan som är fastsytt.

Balklänning1

Klänningen som på klassiskt askungen-manér blev färdig 10 minuter innan jag skulle åka.

Balkänning2

So far so good. Men sedan kommer detta med dold dragkedja. Det är alltid ett äventyr. 

Balkänning3

Det är lite halvskevt som ni ser, men det märks inte så mycket i det dunkla ljuset på festen 🙂

IMG_1230

Kolla i spegeln där i bak, inte tänker man på att det ser snett ut 🙂

IMG_1222

Här i vimlet på festen

IMG_1226

Och här glada men trötta när vi kom till hotellet efter festens slut.

IMG_1232

Här hälsar jag på universitets nya rektor. Det var det festen gick ut på!

4 thoughts on “Askungen på bal

  1. Ja visst är det otroligt mycket roligare att sy än att klicka hem något från Kina på nätet! På livebilderna ser du ju hur fin ut som helst i din klänning! Men lite mer tid än en vecka för hela processen skulle jag nog önska mig…;)

Kommentera

