På gång med sommarklänningar

Några helgdagar igen och jag har hunnit sy lite! Den här gången i tyg som jag ”råkade” köpa i Danmark för några veckor sedan.

IMG_0358

En selfie från Köpenhamn 🙂

Tidigare var jag ju helt galen i att köpa tyg när jag var utomlands, men nu har jag lugnat mig lite. Fast – som av en händelse – när jag var i Köpenhamn på jobbresa hade jag råkat hamna på ett hotell mitt emot kedjan Stoff och Stil, den är ju dansk uppenbarligen. Då var ju bara tvungen. Det kom med lite sommartyger hem…

hallonröd1

Jag har inspirerats av senaste Ottobre som har som tema att sy i vävda tyger

hallonröd2

Knytbanden har jag gjort av en remsa som jag kört i bandkantaren på covern, sedan har jag lagt in dem på båda sidor i sidsömmen i midjehöjd

hallonröd3

Tyvärr var passformen helt katastrofal. Vet inte om jag ritade eller klippte fel eller vad som hände, men halsringningen blev alldeles för stor. Det löste sig dock genom att jag tog in klänningen i bakre raglansömmarna (efter att jag hade kantat med spetsresåren)

Material: Resår från Bibbis och det är lite krusiga bomullstyget från Stoff och stil.

Mönster: Ottobre 3/2017. Mönster nr 28, men sedan förlängd till klänning. Stl 128.

2 thoughts on “På gång med sommarklänningar

Kommentera

