Klippertills hela vinterkollektion!

Jag vet, misskött blogg det här. Alldeles för glest mellan inläggen. Men symaskinerna står kvar. Och någon söm hinns sy då och då. Däremot är det svårt att få till bra tillfällen att fotografera kläder under denna mörka årstid, särskilt när man jobbar i princip jämt och alltid.

En liten sykris har jag faktiskt också haft. Jag var med i skolan en dag och fick mig då en tankeställare angående klädmodet. Jag tänkte att tiden när jag syr alla barnens kläder kanske är över. Kanske är det så att man som mamma klarar av att sy kläder som barnen vill ha upp upp till ca 6-7 år. Men när 8-10-årsmodet kommer, då är man passé? Jag diskuterade det här med min dotter och vi beslöt att åka till tygaffären och diskutera 8-årsstilen (inte enbart ljusrosa och ljuslila med influenser av kattungar och prinsessor). Vi kom hem med en härlig bunt med tyger. Det här har det blivit än så länge:

vinterkollektion1DETTA är högsta mode! Spets på kläderna. Det förstod vi när vi besökte en julkonsert och kunde konstatera att halva raden framför oss var tjejer i 8+ åldern som hade just tröjor med spets (fast då i rött). Lätt detalj att sy! Fram- och bakstycket är dubblerat, under ligger ett lager av brun jearsy och över den här stretschspetsen. Ärmarna är bara spets. Jag prövade först att kanta med vikresår på ärmarna, men då gick tyget strax sönder i ärmarna, så jag klippte av och sydde på muddar.

vinterkollektion2Här är det strukturen på tyget som gör jobbet! Modellen är från Ottobre 4/2016 – enkel och sydd helt utan detaljer. Notera den udda skärningen (tror den kallas sadelärm), en variant av raglanskärning som sitter väldigt fint. Jag har stickat ner sömmarna och kantat med vikresår.vinterkollektion6Det är samma tights på alla bilder, sydda i en tjockare variant av jearsy.vinterkollektion4Här en annan klänningsmodell i ett stickat tyg. Även detta en mycket enkel variant med udda skärning från Ottobre 1/2015. Sydd tidigare på ett betydligt mer avancerat sätt, se här).vinterkollektion5Lite kallt väder för dagens fotomodell 🙂vinterkollektion3Tillbaka till brunt, det färg som hon hade mycket som bebis!

Material: Vikresåren har jag köpt på Bibbis textil. I övrigt är allt från Tygposten i Skövde.

Mönster: På tröjan och tightsen är det basmönster som jag inte minns var de kommer ifrån. Klänningarna som nämnts ovan, Ottbre.

Kanta med vikresår: Jag har sytt med kedjesöm på min covermaskin (sy med en nål), men det går troligen precis lika bra på en vanlig hushållsmaskin om man använder en stretching söm. Man behöver ingen bandkantare eller annat tillbehör. Däremot behöver man sträcka i resåren under sömnad, och successivt se till att resåren ligger runt tyget där man kantar. Det jag hyfsat lätt. Svårast var att sy rakt och i lagom avstånd från kanten, det är ganska små marginaler.

 

 

4 thoughts on “Klippertills hela vinterkollektion!

  1. Tycker inte det verkar vara snitten och modellerna som blir så mycket annorlunda när de blir äldre, däremot verkar tygvalet bli extremt viktigt (källa: mycket vetenskaplig studie av bekantskapskretsen). Verkar smart att låta dottern vara med och välja tyg, vissa tryck/applikationer kanske också kan funka! De här plaggen blev ju i alla fall lyckade 🙂

  2. Wow! Otroligt fina saker!
    Jag tror mycket väl att vi kan sy till äldre barn också, men att det är viktigt att prata med barnen och kolla vad som ”gäller”. Mina söner, tio och åtta, mottager tacksamt kläder sydda av mamma, men de har klara uppfattningar om vad de gillar!

  3. Åh vad mycket fint! Snart är det dags för mig att övergå till ”äldre” tyger även för min skrutta. Jag hoppas att båda barnen kommer fortsätta uppskatta hemsytt.

Kommentera

