Höstklänning med supermatch

Här är ett set jag sytt i tyger jag köpte på syfestivalen:hostklanning3Äntligen lite brunt igen till min dotter – hon passar så bra i det med sina bruna ögon!hostklanning2Kofta och tights till, inte bästa färgen (blir smutsigt…), men den matchade perfekt!hostklanningLite lyxknappar till!

Material: Knappar från LE-knappar. Interlock till kantband från Lilofant. Enfärgat tyg från Zicca fabrics och blommigt tyg från Znok.

Mönster: Jag har inspirerats av en modell ur sista Ottobre för barn, nr 4/2016. Den fanns dock bara i stl 134 och jag ville sy stl 128. Jag har flera mönster i denna storlek redan, och alla är egentligen ganska lika, så jag gjorde en improvisation. Jag använde ärmkullen och ärmhålan från ett mönster, bredden på tyget från ett annat, kjoldelen från ett tredje. Sedan klippte jag på frihand så att ärmarna och främre kjoldelen fick lite extra bredd så att det skulle gå att göra ett motveck. Enkelt. Tights och kofta är inte mycket att orda om.

Men klänningen är jag verkligen nöjd med. Jag har sytt en till av detta mönster som blev såhär:

rosklanning

Ser inte mycket ut för världen men sitter superfint på! Tyget är från Tygposten.

Glad septemberlördag alla bloggläsare!

Kommentera

