Ipadfodral och en hyllning till syslöjden

Det pågår en debatt om huruvida det är dax att göra programmering till ett skolämne. Ibland ser man argumentet att hur kan programmering INTE vara med på schemat när SLÖJD är det. Ungefär som om slöjd vore det mest otidsenliga och onödiga ämne man kan tänka sig. Som motståndsrörelse har setts t.ex. smörknivsuppropet (läs en bra sammanfattning här).

Själv är jag oändligt tacksam för den slöjdundervisning jag fått. Bra som dålig. Sammantaget har jag fått med mig idén om att allting går att tillverka, på ett eller annat sätt. Den idén spiller över på mycket i livet (det går att odla egen potatis, det går att bygga ett växthus, man kan sy utklädningskläder istället för att köpa, man kan sy sina egna kläder, man kan tillverka ett fodral till sin tamburin etc etc.). Och kombinerat med internets resurser av information så går det mesta att klura ut och genomföra. Det är härligt.

Exempelvis fick jag i uppgift på vår senaste ”jourvecka” på min sons förskola (föräldrakooperativ) att skaffa fram två ipad-fodral till personalen. Jag googlade ”hur syr man ett ipadfodral” och hittade den här fullkomliga instruktionsvideon. Såhär blev mina:

ipadfodralYttertyg är i vattenavstötande material så att de ska gå att ha uteipadfodral2Fodret är sånt där färdigkviltat fodertyg med vadd och knäppningsanordningen var fiffig på mönstret

Material: Allting är sådant som fanns i mina gömmor. Knapparna kommer från Oaffen som jag tyvärr tror inte finns längre.

Mönster: Se länk ovan.

Kommentera

