Myströja, inte bara något för barn

Jag har sytt en massa myströjor till barnen på sista tiden. Och det verkar ju så skönt att dra på sig en sådan där efter badet på sommaren. När jag var med min svägerska på Orust tidigare i sommar passade jag på att fynda lite billig velour att sy i TILL MIG SJÄLV.

Luvtröja1

Kan man kalla färgen hallonrosa, tro?

Luvtröja2

Täcksömmar i grönt

Luvtröja3

Material: Göksäter. Fiffig variant där det inte behövs varken mudd eller kantband. Gör skapelsen mycket snabbsydd.

Mönster: Grunden är en t-shirtmodell jag ritat upp själv, med stöd av någon köpetröja. Länk finns här. Sedan har jag ritat dit en ärm. Jag mätte omkretsen på ärmhålet, det blev 40 cm. Sedan mätte jag hur lång ärmen behövde vara på längsta stället, det blev 50 cm. Jag ritade sedan på fri hand mot vikt kant. Luvan ritade jag också på fri hand, efter kännedom om hur luvor brukar se ut. Men oj vad skönt den sitter, jag ska nog rita upp mönstret lite mer permanent så jag kan sy fler!

Kommentera

