Utklädd till indian

Här kommer ett beställningsjobb från min dotter. Jag tror idén kom ifrån någon tutorial jag hittade på nätet och visade henne – att man kunde göra en indiandräkt av fleecetyg enbart genom att klippa och knyta. Jag modifierade dock idén med tanke på att det nog blir väldigt varmt att springa runt och leka i en fleecedräkt. Jag köpte istället en laddning enfärgad brun trikå. Och oj – vad kul det var att klippa fransar istället för kanta eller fålla!!

Indian1

Notera fransarna på byxorna. Det är en lång remsa av fleecetyg som lill-klippertill (7 år) klippt fransar i med en vass och bra sax. Klipp inte hela vägen in. Lägg remsan mellan tygerna när sidsömmen sys, så blir det så här tufft 🙂Indian2Som dekoration har, även här, lill-klippertill trätt på stora pärlor på fransarna och knutit en knyt – roligt pyssel! En läderrem fungerar som skärp.Indian4

Hönorna spanar in de nya kläderna med stort intresse. De är nyfikna på allt vi hittar på!

Material: Trikå. Välj ett tyg som inte repar upp sig när man klipper i det – så man inte behöver sicksacka. Att tyget krullar sig gör inget. Men vill man ha ordentliga fransar så klipp de ganska långa. När det kom till byxorna var tyget slut, så då använde jag en gammal bit krossad velour jag hade i skåpet.

Mönster: Jag tog ett klänningsmönster ur Ottobre som har en lågt skuren ärm. Men i princip kan man nog ta vad för mönster som helst. Byxorna är ett vanligt tightsmönster som jag klippte upp i sidsömmen för att lägga in sidfransarna. När man klipper fransarna i halsen – tänk på att det då blir en större urringning. Utgå från en väldigt snäv urringning om du provar med ett vanligt mönster.

Kommentera

