Två plagg till mig

Ja, ni ser, klippertill har faktiskt inte legat på sy-lat-sidan. Jag har bara inte fått iväg det sista ut på bloggen. Men här kommer två till plagg som sytts på sistone. Först det nya måste-sy-projektet (efter omlottkoftan som folk varit galna i de sista åren). Bomberjackan! Jag orkade inte beställa något mönster utan körde freestyle med utgångspunkt i en tröja från Jenny Hellströms andra bok.

Jacka1

Varför valde jag ljusblått blixtlås? För att det var det enda jag hade hemma 🙂Jacka2

Finaste ylletyg som yttertyg och finaste blommiga tyget som foder. Och en inneficka.Kjol1

Nästa plagg har också tyget varit med att inspirera till – är det inte tjusigt i all sin retroprakt?

Kjol2

Modellen är i princip ett lätt utställt framstyckeKjol3

och ett likadant bakstycke som delas på mitten vari blixtlåset sätts, och så två sydda veck på sidorna som ger lite form åt kjolen. Blixtlåset var inte det bästa, så jag fick sätta i en extra knäppning så att den inte skulle gå upp, och då fick jag anledning att plocka fram min egna träknapp.

Material: Både ulltyget och retrotyget har jag fått i present. Det blommiga tyget har jag köpt i Finland på Eurokangas.

Mönster: Jackan har jag breddat rejält utifrån ett tröjmönster, och även gjort så att ärmhålan kommer ”längre ner”. Foder klippt på samma sätt. Och så den här biten i fram på mudden… jag minns inte riktigt hur jag gjorde längre tyvärr. Tips är väl att kolla på en likadan jacka i en affär, eller på ett barnmönster i Ottobre, och improvisera! Halsen är lite stor, men det var faktiskt min tanke. Att det ska bli lite som en kavaj-jacka snarare än en utejacka.

 

One thought on “Två plagg till mig

  1. Att sy in ett foder får försöka samla mod till. Du gör det fräckt med ett snyggt tyg! En sådan tuff knapp i kjolen! Var beställer du sådana specialare?

Kommentera

