Begravningsklänning

En mycket älskad släkting har gått bort. Vi var alla i familjen väldigt fästa vid henne och hon gav så mycket kärlek. Hon fick leva i många år och vi fick ett fint farväl precis före påsk, så det känns högtidligt att få vara med på hennes begravning. Det är mycket sömnad i samband med födslar här i bloggen, men detta inlägg handlar om sömnad till begravning. Vår äldsta ska följa med på begravningen, och även om barn inte ”måste” ha svart, kände jag att det ändå kunde vara fint.

I samband med att den gamles hus skulle tömmas så fick vi komma och bli vid en del vackra textilier. Det var mest gardiner, men också några dukar och ett gammalt nött förkläde i siden och spets. Jag vet inte, men jag gissar att förklädet har använts just i samband med begravning, kanske vid servering på en minnesstund? Detta förkläde tog jag med mig hem, för jag tänkte att det kanske gick att återbruka på något sätt. Det blev knytbanden som jag klippte av och sydde fast i midjan så att det blir en rosett i bak:

svartklänning_bak

Knytband som fått följa med på den nya klänningen

svartklänningfram

Framstycket är en historia för sig. Först försökte jag göra en slags spetskrage, men det blev fel i grunden för jag hade klippt halsen för stor. Det slutade med att jag klippte ut en del av framstycket och skarvade i ett nytt tyg, velour utan glitter. Krångligt, men blev till slut ett lyft för modellen faktiskt.

MatildaApril2016

Min fantastiskt fina dotter

Material: Minnesmaterial från förr i tiden, kombinerat med en stuv av glittrig syntet-velour (vad kan det heta??) från Ohlssons tyger.

Mönster: Det blev en spontandesign!

Kommentera

