Fixa upp gamla dockvagnar

 

Vi är med i en föräldrakooperativ förskola, och där ingår det att vara jourfamilj med jämna mellanrum. Då får man ansvar för att laga och fixa sådant som är trasigt. Jag fick ett roligt uppdrag på vår sista jourvecka: Att rädda två dockvagnar som var färdiga för soptippen.

vagn_1

Jag kan hålla med om att den här vagnen har sett sina bästa dagar…

vagn_2

Jag började med att klippa av klädseln från vagnen på sidorna. I ryggfästet kunde man ta loss en del på vagnen så att man inte behövde klippa bort tyget.

vagn_3

Jag la ut den gamla dockvagnsklädseln på en bit vaxat tyg och klippte med en centimeters sömsmån runt om, utom vid de tre ändarna där tyget skulle fästas i vagnen, där la jag på ca 4 cm. Jag klippte sedan ut en likadan mönsterdel i ett vanligt bomullstyg. Dessa bitar syddes sedan ihop räta mot räta med ett vändhål sparat öppet. Vräng så rätsidan kommer utåt. Knöla sedan in den gamla klädseln i det nya fodralet och sy igen vändhålet. Anledningen till att återanvända den gamla är att det i sitsen finns en liten förstärkning (på just dessa två sulkys) som då inte behöver kasseras. På den ena hade denna blivit lite klen, och där la jag in ett gammalt plastlock som extra stöd. Där sydde jag sedan en raksöm runt plastlocket från rätsidan för att hålla det på plats.

vagn_4

Ryggdelen vek jag ner mitt extra tillägg på 4 cm och sydde en kanal och trädde fast på den del som gick att ta lös från vagnen.

vagn_5

På sidorna var det betydligt trixigare. Jag försökte sätta tryckknappar, men det gick inte i det vaxade tyget – det blev för tjockt. Till slut fick jag hjälp att hålla symaskinen i luften så att jag kunde lägga in hela dockvagnen med tyg och allt och sy den här sömmen på plats. 

vagn_7

I bak hängde jag en liten snabbsydd påse, typ ”skötväska”. All lek blir roligare om man kan lägga till att få bära runt på konstiga pryglar. En dockfilt, lite småbilar, eller varför inte fylla påsen med sand från sandlådan? 😉

vagn_8

Enklast möjliga. 

Den andra dockvagnen fick ett blixtenband på sin påse och en rosa bit fleece som filt, samt ett blixtenband som ”säkerhetsbälte” för nallen.

Nu vet alla sytokar vad ni kan fynda på loppis i sommar och sedan fixa och sedan sälja dyrt eller ge bort i present!? 🙂

 

 

2 thoughts on “Fixa upp gamla dockvagnar

Kommentera

