Bebisfiltar

filt1filt2filt3

I veckan som gick har jag varit i Finland. Där besökte jag en utställning med design för barn genom 100 år. Jag fick bland annat erfara att i Finland delar man ut ett startpaket till varje barn som föds. Den innehåller det en bebis behöver – kläder, overall, filt, termometer, liten bok mm. Och allt är förpackat i en kartong som praktiskt nog också kan användas som säng första tiden. Jag tror det var i slutet på 1950-talet som man började lägga färdigsydda kläder i lådan, innan dess var det tyg att sy kläder av man fick!

Äitiyspakkaus 2015 Bilden är tagen från google

Man kan läsa lite mer här: Moderskapsförpackning

En jämlik start – det känns så otroligt viktigt just nu, tycker jag. Var femte barn i världen t.ex. lär sakna stabil tillgång till elektricitet. Över hundra miljoner barn är hemlösa (se här).

De här filtarna är idag levererade till två nyfödda nysvenska medborgare och det känns väldigt roligt. Söta grejer till bebisar ska de va’!

Material: Fleece från Rusta och jearsy från Ohlssons tyger (stuv). Broderierna har hjälper-till (min man :-)) gjort förstås. Täcksömmarna är värda ett eget inlägg… de är gjorda med min nya maskin! Speciellt inlägg om detta kommer.

Kommentera

