Formremsa, rynktrådar och spetsdragkedja

Hej alla syvänner. Kan ni också känna ibland att man fastnar i att sy det gamla vanliga? T-shirts och mjukisbyxor. Eventuellt med variation i form av fickor eller applikationer. Men igår när jag lyckades med den där konstiga kragen, då tänkte jag att nu ska jag minsann försöka mig på något annat. Jag letade upp ett gammalt ottobre-mönster och tog fram lite vårfina vävda tyger.Klänning_bak

En kalasklänning blev det

Klänning_fåll

Fållen har jag hittat på själv. Det är en dubbelvikt remsa som jag sytt fast lite under den invikta vanliga fållen, så att den sticker fram någon centimeter.Klänning_gradin

Notera den fina spetsgardinen som hänger i bakgrunden – den har jag fått överta från min gammelmoster.

Gul_dragkedja

Istället för dold dragkedja blev det en spetsdragkedja. Så mycket enklare i och med att den bara syns fast utanpå.

Material: Ohlssons tyger och spetsdragkedja från Oaffen. (En länk till min syrras blogg när hon bloggar om att jag köper detta tyg i Luleå 🙂 Ett presentkort jag fick lösa in härom veckan. Mycket inspirerande tygaffär!)

Mönster: Ottobre, minns tyvärr inte vilket nummer det var.

ANTA UTMANINGEN! Sy något sömnadstekniskt klurigt, gärna i vävt tyg, och lämna en länk så vi får lite inspiration!! Själv ska jag utmana mig själv med att sy en skjorta i nästa steg och kanske en jacka till mig själv!?

Kommentera

