Kofta med krage – tutorial för den som behöver MYCKET hjälp

Igår kväll gav jag mig på att sy en kofta med krage. Ojojoj vad svårt det kändes. Jag googlade och frågade i sygrupper för glatta livet. Det finns ju en bra turorial (tack till Syfröken!), och den utgick jag ifrån. Men tyvärr förstod jag ändå inte… förrän jag tänkt och tänkt och gjort om ett antal gånger. Idag tog jag nya tag och då fotade jag alla steg, om det nu är någon mer som kör fast. När man väl fattat är det INTE svårt och det är snabb sömnad. Så det kan hända att jag gör ännu ett försök ikväll. För tyget jag sydde i kanske inte var det bästa. Skönt material, men lite för mycket mönster? Tyget är köpt på Ohlssons tyger i Luleå! men först, en provomgång av en gammal gardin – häng med!

Tips är att först läsa igenom hur Syfröken beskriver att man gör mönstret. Klockren beskrivning! Det mönster jag har utgått från är en t-shirt ur en gammal ottobretidning.

Mycket viktigt att inte göra koftan onödigt lång. Och INTE ringa ur framstycket. Jag har helt enkelt klippt ut framstyckena utifrån samma modell som bakstycket (men med tillägg mitt fram förstås).

Det jag också hade svårt att fatta var att man behöver två omgångar av framstycken. Ett par som blir själva koftans framsida, och två till som fungerar som infodring. Hela framsidan blir alltså fodrad – sydd i dubbelt tyg. Men börja med att lägga dessa ”extraframstycken” åt sidan:

Kofta1 Kofta2 Kofta3 Kofta4 Kofta5 Kofta6 Kofta7 Kofta8 Kofta9 Kofta91 Kofta93

Japp. Nu är formen utprovad. Nu kommer ”den riktiga” koftan. När jag gjorde andra försöket så ”genade” jag lite längst upp på framstyckena, så att det blev lite smalare längst upp (jämför med bilden över – detta ger alltså effekt där jag gjort en röd streckad linje).Kofta94 Kofta95

Här är allt klart utom fåll nertill och ärmarna.

Lycka till med din egen unika odd-molly-kopia 🙂

Kommentera

