Hur jag sydde en enkel fleecetröja

Häromsistens visade jag dressen jag sytt till lille gossen. Den är tillskuren knappt utan mönster och den gick löjligt snabbt att sy. Nu har jag gjort ett set till och denna gången fotat hur jag gjorde den supersnabba kragen.

Jag har utgått från vilket tröjmönster som helst (gärna en extra stor storlek och extra vidd i ärmarna). Sedan har jag skurit ut en rektangel som har typ den här storleken: PoloV4

Vik den här rektangel på längden så den blir som en halsduk. Lägg den runt halsen på den som ska få tröjan och kolla att den blir lagom lång (här 55 cm i stl 120).

poloV

Lägg ”halsdukskragen” så att den bildar ett V i fram. Sy fast ändarna i varandra som bilden visar med en hjälpstickning (eller här med overlocksöm). Det blir ganska tjockt – 4 lager fleece i ett. Klipp också ut ett rejält V i fram på tröjan. Mät med ett måttband så att halsringningen stämmer med längden på ”halsdukskragen”.

PoloV2

Här fastsydd krage räta-mot-räta. Jag vet, lite slarvigt sytt i V:t, och framstycket som fått ett broderi råkade hamna med avigan fram, men ni fattar principen…

PoloV3

Här är hela settet – helt perfekt under skalkläder.

Material: Fleece!

Mönster: Improvisation.

3 thoughts on “Hur jag sydde en enkel fleecetröja

Kommentera

