Ett litet paket av fleece

I en tid av bitande kyla åkte jag och min son till tygaffären för att förströ oss lite. Gossen valde (surprise!) ett fleecetyg med Blixten. Jag drog mig till minnes när de var pyttesmå, att vi hade en fleeceoverall eller ett set av fleece under den vanliga tjocka overallen. Det var ett väldigt praktiskt sätt att bli riktigt varm. Jag blev inspirerad att sy ett sådant set, men i det samma försvann kylan. Men – nästan ännu bättre – att ha fleecebrallor under tunna överdragsbyxor är verkligen en suverän kombination under en stor del av icke-sommar-säsongen (som ärligt talat kan vara i så lite som två månader…). Idag blev första settet klart:fleece2

Jag har uppfunnit en specialkrage för att komma snabbt undan. Ingen dragkedja, inga knappar, och ingen halsduk behövs!

fleecepaket1

Såhär mysig kan man se ut, trots att tyget är lite… hm… no comments 🙂

Material: Supersyntetisk och superoekologisk fleece. Men materialet har ju många andra bra egenskaper. Och det är köpt till bra pris på Tygposten.

Mönster: Knappt inget. Byxorna har jag faktiskt klippt så gott som på fri hand. Tröjan tog jag ett gammalt mönster i stl 110, och sedan kom kragen till. Jag tog en lång rektangel av tyget och vek den dubbel utmed långsidan. Denna la jag som en halsduk runt huvudet på den blivande ägaren av tröjan och mätte så att ”halsdukseffekten” blev lagom och längden därefter. Sedan sydde jag ihop respektive kortände av rektangel till den motstående långsidan, det bildas då ett vinkelrätt V. Jag ringade ur tröjan först lite extra, och sedan, med hjälp av att nåla och mäta, så klippte jag bort ett lagom stort V i fram på tröjan. Sedan sydde jag fast kragen räta mot räta i en söm. Hepp, klart! Fållat har jag gjort med tre-stegs-sick-sack. Kändes lite retro på detta lite 1992-aktiga plagg.

2 thoughts on “Ett litet paket av fleece

  1. Ping: Hur jag sydde en enkel fleecetröja | Klippertill

Kommentera

