Att sy med en provdocka

Det är en trend med koftor just nu. Man ser det både i affärer och bland ”sytokar”. Jag gillar verkligen koftor själv och det är inte utan att jag har funderat på en sådan där odd-molly-kofta som är så poppis. Men kolla priset!! Uppåt 2000 kr. Så klart känns vad som helst som man syr själv som ett fynd då. Jag har provat några olika mönster och det har väl blivit sisådär. Det handlar mycket om att hitta ett bra material också. Den här koftan från Ottobre är i merinoull. Det verkar superskönt, men det är också ett väldigt dyrbart material:

KoftaOriginal

Men kolla här nu hur min variant blivit – med hjälp av provdockan och ett kraftigt stickat material. En helt annan modell!

Kofta1

För det första har jag kortat koftan till den längd som tyget räckte till. Jag köpte en ärmlängd + en framstyckslängd av tyget, utan att veta exakt mått i affären. Om det ska bli knapp eller knyt i fram vet jag inte än. Knappen sitter provisoriskt. Kanske flera knappar?Kofta2Skärningen på axeln kallas sadelärm tydligen. Snyggt tycker jag. De flesta sömmar är sydda med raksöm först och sedan tretrådig täcksöm på coverpron. Tyget är tjockt, men det är inget problem för maskinen (lätta på pressarfotstrycket och öka diffen). Avigsidan av tyget är enfärgat grått. 

Kofta3

I bak skissar jag på att sätta någon form av dekoration. Kanske ett band såhär? Med eller utan knappar? Enfärgat eller randigt?

Prymadonna

Och – som synes på bilderna ovan: Från lång och oformlig koft-jacka till en nästan-kavaj, med hjälp av insnitt. Bara att hänga koftan ut och in och nypa i tyget där det inte sitter snyggt – två insnitt i fram och två i bak. Jag har först tråcklat för hand och provat så jag tycker det sitter lagom. Sedan sytt med raksöm på maskinen. Detta hade ALDRIG hänt utan provdockan – därför är den så suverän.

Material: Syntetblandad ull tror jag. Jag vet faktiskt inte.

Mönster: Ottobre 5/2015 och friskt och unikt ändrad som beskrivits ovan

Annonser

3 thoughts on “Att sy med en provdocka