Fest hos Klippertill!

Det finns mycket att fira egentligen. Bloggen har passerat en halv miljon visningar. Är inte det ganska coolt?

klippertillstatistik

Och så har jag fyllt 40! Jag fick världens roligaste och bästa present: En prymadonna

tunika1

Välkommen – min nya kompis i syrummet!

Jag visste att jag var sugen på att ha en provdocka, men jag visste inte att det skulle vara mycket roligare att sy med en sådan här! Det blir lite som en känsla av att man skulpterar fram ett plagg – inte bara att man följer ett mönster och syr. Nu kanske jag överdriver lite då jag bara sytt ett plagg ännu :-), men det var i alla fall första upplevelsen. Den här tunikan hade jag sytt efter ett mönster men jag var inte nöjd med urringningen. Då satte jag en välsittande klänning på provdockan, satte en nål där jag ville ha skärningen, och så satte jag på mitt nysydda (misslyckade) plagg på dockan och klippte på fri hand med stöd av nålen jag märkt ut med. Därefter hängde jag över ett annat tyg och klippte ut en infodring på plats, på fri hand, som jag sedan nålade fast på plats. Sedan sydde jag fast infodringen. Undrar hur detta kommer sitta nu? Jag provar – och – den sitter exakt som jag föreställt mig på provdockan – för vi har exakt samma mått!! Så häftigt. Nu känner jag mig verkligen sugen på att sy kläder till mig själv, och lite svårare grejer också, kanske en kavaj eller jacka? Eller fin sommarklänning…

tunika2

Material: Viscosjearsy från Tygposten.

Mönster: Ett barnmönster från Ottobre i stl 170, som har blivit ganska rejält modifierat.

2 thoughts on “Fest hos Klippertill!

Kommentera

