Juliga kläder

Livet är fyllt av ögonblick som aldrig kommer igen. Jag kommer bara uppleva en gång i livet att jag har en dotter som har julavslutning i förskoleklassen.

Det är så mycket som går bra, och ändå finns så mycket känsla av otillräcklighet. Just på julavslutningen kunde vi konstatera att det inte fanns några röda kläder i garderoben. Det var ju synd. Det är mysigt att ha något juligt rött, just när man är i åldern att man älskar allt med jul och julpynt. Även om det är massor att göra på jobbet så tog jag mig tiden att åka till Tygposten och köpa tyger till en tuff och julig outfit. Även om julavslutningen har passerat var det roligt att åka till bästa lekkompisen i de här kläderna idag.juloutfit1

Strumpbyxorna är i ullblandat material och mamma har påpassligt sparat dem sedan jag var i samma ålder sisådär 1981…juloutfit2

Tröjan är benvitjuloutfit3

men med röd spets fram och röda ärmmuddar (för att stå emot smuts något längre)Juloutfit4

Julkärven har vi fått av mamma och min bror

Material: Allt är nyköpt från Tygposten. Det rutiga tyget är i viskos och polyester, alltså inte stretschigt. Det går bra att sy den här typen av kjolar i ostretschigt material om man sätter en lite bredare mudd i midjan. I mudden lägger jag dessutom en resår för att kjolen ska sitta bättre uppe. (På julkalendern idag hade mamman en halsduk i samma mönster som kjolen i programmet från 60-talet. Ett klassiskt mönster kan man säga!)

Mönster: Ett vanligt raglanmönster till tröjan där spetsen bara läggs på framstycket och åker med i sömnaden. Kjolen är egen konstruktion efter studier av andra mönster.

2 thoughts on “Juliga kläder

Kommentera

