Mer trekantssjalar åt folket!!

I helgen har jag provat på att sy trekantssjalar. Här är mina fina systerdöttrar och min egen lilla tjej – alla i nysydda klippertillsjalar!Trekantsjalar

Material: T.v.: Ett tunt vävt tyg från Ohlssons tyger, och på baksidan ett stickat tyg från tygposten. Lite svårt att blanda tyg med och utan stretch, men funkar. Mitten: Nyköpt tyg med små stjärnor från Tygposten och enfärgad grå jearsy på baksidan. Spets från förrådet. T.h: Blommiga viskosen från Tygposten och även här en stuvbit jearsy från Tygposten. Spets från Stoff och stil.

Mönster: Krävs ju knappt något mönster, men kan ändå vara bra att veta måtten. Såhär gjorde jag:

Barn, ca 5-8 år:Trekantssjal

Klipp två bitar med dessa mått. Observera att om man vill ha spets (bollfrans, volang eller annat) så går det åt 1,5 meter – ganska mycket alltså! (Kolla att det räcker, och ta för vana att köpa mycket av spets…) Lägg tygerna räta mot räta och sy ihop runt alla kanter. Spara ett vändhål på 5-10 cm på valfritt ställe. Vräng sjalen. Pressa med strykjärn och sy en stickning runt kanten. (Tips om du har cover-maskin är att sy med en nål – kedjesöm.)

Jag sydde spetsen på två olika sätt. Den ena spetsen la jag mellan tyglagren när jag overlockade ihop sjalen. Då sticker den fram och det är ett effektivt sätt då man ”slår två flugor i en smäll” med två moment i ett. Nackel är att det kräver viss koncentration att få spetsen att sticka fram jämt hela vägen. Den andra spetsen sick-sackade jag fast i efterhand. Funkar bra, förutom att min maskin i detta moment la av. Det höll på att sluta illa och nu tror jag den är klar för en runda på service. Trist nog.

Vuxen: OBS – JAG HAR MÄTT DIREKT PÅ TYGET HÄR OCH DET HAR NOG DRAGIT SIG LITE – FÖR RÄKNAR MAN NU I EFTERHAND SÅ BORDE ”VINKELBENEN” BLI CA 109 CM OCH INTE 95 CM. OM DU SKA KÖPA SPETS TILL DENNA SJAL SÅ TA 220 CM FÖR SÄKERHETS SKULL. BEKLAGAR OTYDLIGHETEN!mått2

Åtgång till dekorationsband blir här alltså 1,90 meter (2,20 METER). (Jag syr endast fast dessa på ”vinkelbenen”, inte på ”basen” i triangeln!). Nu återstår bara att sy en åt mig själv också, för det är otroligt skönt att ha på sig de här märkte jag när jag provade!

4 thoughts on “Mer trekantssjalar åt folket!!

Kommentera

