Ridbyxor och pimpade ridhjälmar

Fredags kvällens pyssel blev två par ridbyxor!ridbyxorDe är ”skodda” med konstmocka på knäna och har praktiska uppvikbara muddar i bensluten.bak och framExtra detaljer är fickor och besparing bak samt nedstickade sömmar – med sicksack av alla sömmar! Funkade bra.hjälmband_2 Här kommer ett bonus-tips till alla ridande barn. Om man köper begagnade hjälmar ser de ut såhär. Nu förtiden har hjälmar ofta allehanda glitter och rosa detaljer, men om man vill piffa upp sin hjälm funkar det bra med ett band som får lite resår i bak.hjälmband Tips är också att sätta ett sånt här band, fast med reflex på, inför älgjakten – då syns man bra i skogen!

Material: Tyget till ridbyxorna är ett tjockt stretchigt tyg. Jag vet faktiskt inte vad det heter, men jag frågade efter tyg till träningstights och blev rekommenderad detta. Jag har handlat på Gårda textil på Kungsgatan i Göteborg. Detta ska nog vara en väldigt fin butik, men jag måste säga att jag inte gillar den särskilt mycket. Dyrt och inte så entusiastisk service om man kommer och frågar om trikåtyger. Det är nog mer en butik för sömnad av galaklänningar och liknande. Expediten kände t.ex. inte till Ottobre!?!? Banden kommer från Oaffen och resåren i bak har köpt en stor rulle av på Tygposten.

Mönster: Jag har inte använt mönstret på ridbyxor i Ottobre 4/2015 utan istället Hippie baby jearsyleggings i stl 110 resp 122. Jag vet inte riktigt vad de gjort för framfickor i mönstret, men mina är i alla fall ”riktiga” där ena fickpåsdelen är av fuskmockan. När jag stickat ner den har jag vikt den lite snålt med flit så att det ska synas en rand av tyget som dekoration. Jag har också lagt till mockatyget på knäna. Det är en oval som jag sytt fast efter att jag först sytt innebenssömmarna och stickat ner sömmen. Enkelt med effektivt! Varning för att mönstret är kort – jag har som synes lagt till rejäla muddar och det behövdes verkligen.

Kommentera

