Discokläder – för killar?

I veckan som gick var det DISCO på förskolan. Disco för 3-5-åringar. Hå-hå-ja-ja. Mycket går runt i huvudet på mig som forskare inriktad mot konst, estetik och lärande i barnaåren. Typiskt är att utgå från att barn älskar att dansa. Det gör nog många barn också. Bra är att låta barn ta plats på ett lekfullt sätt på en arena där det är möjligt för dem att lära och göra nya upplevelser. Typiskt är att kanske också att tyvärr glömma, eller reflektera mindre över, de otroligt känsliga identitetsprocesser som också pågår samtidigt. ”Kom gärna utklädd” är en väldigt komplicerad instruktion. Utklädd – till vad? Vad är andra utklädda till? Danskläder = prinsessklänningar tänker min gosse. Det kan vara roligt att ha på sig snurrkjolar – men inte på förskolan. Jag förstår honom. Hur många gånger har man inte undrat på morgonen innan man ska iväg till jobb eller skola ”vem är jag”. Man tar på sig en uppsättning kläder, ser sig i spegeln och tänker ”nej, det här är inte JAG”, så byter man och provar något annat. Samma kan det vara för barn. Barn hämtar inspiration från populärkultur för hitta vilka möjligheter som finns att välja mellan. Många ”tjejleksaker” består av en variation av olika tjej-karaktärer att välja mellan. Vill du vara sport-barbie, party-barbie, äventyrs-barbie etc. Leksaker för killar är inte alls byggda på olika valmöjligheter på det sättet. Det är mera – ”vill du vara en Ninja maskerad med grön eller röd mask?”, eller vill du vara en helt annan maskerad superhjälte?

Well, well. Hur gick det med discot? Jag försökte sy en ”kill-disco-klädsel”. Samma glittertyg som i klänningarna, men i en slags kavaj-skjort-stil. Vi tittade på klipp från 1970-talet och såg vilka fantastiska outfits de riktiga discokillarna hade. Jackan följde med till förskolan men blev liggande på hyllan. Han vågade inte ha den på sig. Jag vet inte om han vågade dansa, men det fanns popcorn i alla fall. Och efteråt visade han jackan för de andra barnen och alla tjejerna sa ”ååååh vad fin”. På kvällen hade vi lite disco hemma, och då hade vi roligt! discoskjortaDiscoskjorta

Mönster och material: Improvisation, mestadels.

One thought on “Discokläder – för killar?

  1. Tänkte att han vågade/ville visa jackan för sina kompisar ändå. DET tyckte jag var bra iaf. Nästa gång kanske han har sån där snygg klädsel på sig. Gillar ditt inlägg mycket..blir inspirerad att fortsätta min självinlärningskurs på symaskin. 😀//Dan

Kommentera

