Hästtröjor i rosa och blått

Här har vi två nyblivna ponnyryttare! Båda våra barn har fått börja på ridskola i höst. Väldigt spännande. Jag ska inte säga att mina barn är hästtokiga. Det är det snarare jag som är. Jag har ridit i nästan hela mitt liv och drömmer nu om att få köpa nya små ponnyhästar. Det är lite orealistiskt, jag vet, men hästtyg känns i alla fall överkomligt… Detta märkliga digitaltryck har jag hittat, och nu håller jag på att utvinna en mängd klädesplagg av det. Först och främst tre mössor som jag tänkt ge bort, och så dessa två tröjor:

hästtröjor1Väldigt mycket rosa och blått – jag vet!hästtröjor2Hästarna på bilderna är lite lika Sara och Molly som ridskolans hästar heter.hästtröjor3Och dessa två barn har vardera minst en hästkraft i sig!hästtygetHär är 1 meter av tyget. Lite konstigt klippt blir det, men det kommer räcka till mycket.

Material: Tygposten, mestadels. Det är resttyger av enfärgade tyger som praktiskt nog bara kostar 85 kr/m till skillnad från digitaltrycken som ligger på 160 kr/m i den affär jag brukar handla i.

Mönster: Den rosa tröjan i stl 122 är klippt efter samma mönster som fleecen i förra inlägget faktiskt, fast sedan lite ändrad. Den blå tröjan i stl 110 har denna tröja som utgångspunkt. Mönstret ser knepigt ut med de lågt skurna ärmarna, men visst sitter den snyggt på!?

Hur jag sydde applikationen: Först klippte jag ut en bit av hästtyget och lät det få samma bredd som framstycket på tröjan. Därefter sydde jag fast det med några stygn i sömsmånerna ”bakom” framstycket, alltså räta (hästtyget) mot aviga (det blå tyget). När jag vände upp hästtygets avigsida kunde jag se genom tyget var hästen fanns. Med en penna ritade jag en stor oval runt hästen. Jag trädde hushållsmaskinen i blå tråd och sydde längs med linjen med en förstärkt raksöm. Till sist klippte jag försiktigt bort det blå tyget som fanns ”inuti” den sydda ovalen, ganska nära kanten. Då kom hästen fram bakom det blå tyget. När tröjan sedan tvättas kommer trikån att rulla sig mot sömmen och det blir som en liten ”rå” kant runt applikationen.

One thought on “Hästtröjor i rosa och blått

Kommentera

