Veckans ljuspunkt

Kära bloggläsare

Det är lite glest mellan inläggen nu. Men bloggen är inte på väg ner i träda eller något sådant, det är bara jobbet som tar tid. Dock måste man pausa mitt i allt och sy lite ibland, eller hur? Det finns inget som är så lugnande och glädjande som lite sömnad. Tack och lov för symaskinerna och tygerna som ligger där och väntar. Detta sydde jag i torsdags:

stjärnkoftanära

Velourkofta ännu utan knappar, men med piffig blommig infodring, eller hur?stjärnkofta

Tightsen har jag sytt tidigare i sommarstjärnklänningMen klänningen under i ljusrosa med silvriga stjärnor är ny! Här på bilden ser ni förresten världens redigaste förskoleklasstjej som börjat i världens bästa skola!!

Material: Velour från Tantbiten, en nätbutik som hade någon superrea tidigt i våras där jag slog till på rejäla längder randig velour. Jag älskar velour, och det är bra att tänka på att så fort det är en tröja med luva man ska sy så går det åt lite mer tyg. Stjärntyget är från Stoff och stil. Övrig trikå från Tygposten i Skövde och interlocken till kantband från Andersson & Hjalmarsson (åh, härliga minnen när jag var på syfestivalen i Borås och kunde handla massor av fin interlock från dem… i år hinns nog ingen syfestival med, trist).

Mönster: Koftan är en variant på nr 11 ur Ottobre 4/2012, fast jag har kapat ca 1 dm på fram- och bakstycke för att få det till en kofta istället för kappa. Den är utsvängd från midjan vilket jag tycker var väldigt fint, även i denna förkortade version. Bekvämt med kantning runt hela koftan. Lätt att sy! Klänningen är nr 16 ur Ottobre 6/2014. Maximalt enkel modell. Kanske lite ”nattlinnekänsla”, men fin ändå tycker jag.

One thought on “Veckans ljuspunkt

Kommentera

