Tuffaste förklädena!?

Då och då skrivs det skämtsamt på Facebook att ”man vet att man är en sy-tok när…”. En sådan variant jag läste idag var när någon skrev ”…när man sparar halva den utrensade garderoben för det kan ju bli något fint av tyget i den där kjolen.” OM jag känner igen mig!! Jag har så mycket undanstoppade textilier så hälften vore bokstavligen nog. Men jag är faktiskt ganska bra på att rätt som det är ta fram tyget och göra något av det också. Detta är ett sådant exempel!

En gång köpte vi ett slags ute-rum-fast-det-är-ett-tält-variant på Plantagen, Rusta eller liknande affär. Vi satte upp det på morgonen och sa att vi måste komma ihåg att ta ner det om det börjar blåsa. Redan samma kväll blåste det upp till storm, vi glömde det och alla pinnarna på eländet gick av. Men ack så synd på allt tåligt tyg som faktiskt fortfarande var helt nytt. Det fick vikas ihop och sparas, medan pinnarna slängdes och en snickare fick komma och bygga ett riktigt tak på samma plats (vilket ännu idag står kvar).

Av detta tyg har det nu blivit två typ ”draperier” till ett förrådsrum i trädgården, uppsatta med öljetter, och så tre barnförkläden pimpade med broderier och matchande band!Blixtenförkläde

Ett med blixtenBärgarnförkläde

Ett med bärgaren

Förkläden_live

och ett med sheriffen. Perfekt med förkläden när det ska målas, bakas, eller som här, syltas och saftasvinbär

Underbar årstid nu faktiskt, trots vädret. Jag älskar att gå runt i trädgården och plocka ihop lite att äta till lunch (potatis, morötter, lök, sockerärtor, gurkor, kryddor och bär)!

Material: Återbruk samt band och broderidesign som jag fått av kompisar. Min man är såklart den som sytt broderierna.

Mönster: Ritat av ett annat förkläde. Jag har inte kantat utan overlockat runt kanterna, sedan vikt kanten och sytt en söm med enkel nål på coverpron. Detta för att det blev ganska mycket sömmar och jag har massa blå tråd på overlockkoner, så jag ville hellre slösa på den. Det blev hur bra som helst! En söm jag nästan glömt att den fanns. Banden är vanliga tryckta band som man bara bränner lite i ändarna och syr fast – enkel sömnad!

Kommentera

