Två nya plagg från höstnumret av Ottobre (+ passpoal)

Premiärsytt ur höstnumret av Ottobre Kids 2015! Förra årets höstnummer var enormt inspirerande kommer jag ihåg. I år kändes det mest som en blek kopia av förra årets fina överdragsbyxor och fleecetröjor. Men jag hittade ändå två mönster som jag kände kunde passa ihop med tyger jag hade liggande. Först den här tröjan:

Biltröja

En typ av fusk-kuvert-ringning som tidigare setts på klänningar. Kul och ganska lätt att sy.Biltröjadetalj

Konsten att få ihop tyger som matchar…

I Ottobre är de experter på att ha olika tyger i samma plagg som självklart matchar varandra perfekt. Detta tycker jag är svårt att efterlikna. Sällan är jag så planerad att jag köper lagom mängd av ett mönstrat tyg och av ett enfärgat tyg till exempelvis ärmar i exakt samma nyans. (Det är tillräckligt knöligt att hitta mönstrade t-shirt-tyger som matchar exempelvis enfärgad velour till matchande byxor eller tights!!) Här råkade jag ha ett enfärgat blått tyg som hade en bra blå färg, men det var av en tjockare kvalitet. Jag tyckte det blev bra att bryta av med en passpoal-kant. Den i sin tur är samma som halskantningsremsan.

wpid-wp-1437561256912.jpeg

  • Jag har klippt till en remsa som är 2 cm av interlocken. Sedan har jag vikt den dubbel och stryker med strykjärn. Därefter nålar jag (om jag orkar nåla) mellan de två tygerna som ska få passpoal.

wpid-wp-1437549510988.jpeg

  • Det trixiga är att få passpoalen att sticka fram lika mycket hela tiden. För att lyckas här ställde jag overlocken på smalast möjliga stygnsbredd.

wpid-wp-1437549502992.jpeg

  • Såhär ser det ut från avigsidan. Tänk på att passpoalen bör vara av stretchigt material om man syr i stretchigt tyg, annars blir det lite konstigt.

Här är klänningen jag sydde:

Hästklänning

Hästar i massor!

I det här mönstret ska det vara en passpoal men jag har tagit en stretchig spets. Den sydde jag fast med sicksack i sömsmånen på ena mönsterdelen först för att den inte skulle glida iväg.

Ja, detta blev sannerligen två plagg som inte följer den nya diskreta trenden. Här är det färg till max! Hästtyget är väl lite småhärligt ändå, men notera vilken extremt klantig mönsterpassning jag gjort på framstycket! Två kapade huvuden på de svarta hästarna mitt fram. Hur ska jag kunna sluta tänka på det??

Material: Tygposten, Stoff och stil och Andersson & Hjalmarsson.

Mönster: Ottobre stl 110 och 122. Lite stora än så länge, men meningen är att dessa kläder ska plockas fram i höst någon gång…

Kommentera

