Mönster på barbieklänning och allmän barbiefrossa

Förra helgen var vi till den berömda slöjdmässan i Hjo. Det var en fantastisk upplevelse och jag handlade diverse: smycken, hårpryttlar och leksaker. Vi tittade även på en barbieklänning för 100 kr. En sådan tänkte jag att jag kunde sy själv istället. Här har jag gjort en radda försök och tänkte dela med mig så att ni kan lära er av mina misstag!BabieVärld

Barbie har även fått en garderob. Det är en kartong, typ sko- eller stövelkartong med uppfällt lock, en fastlimmad tapet som fond och en blompinne som klädstång.barbiegalge

Galgar fixas enkelt av piprensare (obs att detta är pyssel som barn klarar själva!)barbieigarderob

Här står Barbie i första-försöket-klänningen mellan en jacka som lill-klippertill själv har sytt tidigare och en köpt känning.barbieknäpp

Här är tre varianter på knäppning som jag testat.

  1. Om sömsmånen är bred på klänningslivet så ryms en bred bit kardborre,
  2. här har jag klippt isär kardborren så att den blir smalare, det blev snyggare!,
  3. här har jag använt en hyska (det räckte inte att knäppa omlott så jag hade inget val.

barbieklänningutochin

Här visas avigsidan! Ett väsentligt trick är att vändsy klänningslivet. Det går lättare ju tunnare fodertyg man har. Lakansväv blir tjockt och klumpigt, här maximalt tunt i form av tyll, och det funkade bra! Beroende på tygets kvalitet kan det behövas sy en stickning runt kanten när man vrängt. På denna bild syns även hur axelbanden är fastsydda på avigsidan. Notera också att kjolen inte är ihopsydd ända upp.

barbieprinessknäpp

Här har jag försökt trixa fast en överkjol. Det blev väldigt klumpigt när jag sydde fast och det har jag försökt dölja genom att sy fast ett band i midjan. Sömsmånen var för tight så klänningen går knappt att knäppa i ryggen. Som synes så fluffar tyget igen så att glipan i kjoldelen inte syns.

barbieöverkjol

Man kan också spara längd på banden och knyta en rosett i bak. Ett enklare sätt att sy en överkjol är att sy den separat och sätta resår i midjan som man sedan sätter på separat (se första bilden där den röda klänningen har en rosa paljettöverkjol)

BarbiePrinsessa

Satinbanden har jag köpt i en påse stuvar från Hem och hobby för 10 kr (massor av små band!).

Klänningsmönstret och lite beskrivning har jag sparat som pdf som går att skriva ut! Barbiemönster

Lycka till! Att sy barbieklänningar är ganska pilligt men ett billigt nöje jämfört med att sy vanliga klänningar. Och mer klimatsmart kan man säga (det går åt otroligt lite material!). Tänk på att det är ganska svårt att klä på barbie så detta är nog en lek som först kan komma igång ordentligt från ca 6 år.

2 thoughts on “Mönster på barbieklänning och allmän barbiefrossa

Kommentera

