Till en kille som vill börja i fotboll

Lite trivselsömnad har det blivit sista dagarna. Det betyder att sy något man får lust till, och göra klart det när man känner att man orkar, det vill säga, det måste inte ske på en enda kväll. Jag upptäcker nu på sommaren hur mycket jag sliter till vardags och jag kan inte fatta själv vilket enormt tempo jag håller. Sommarens insikt är att känna känslan ”nej, nu orkar jag inte mer, nu slutar jag för idag”. Det är en känsla som nästan aldrig annars kan bejakas, och konstigt nog gäller det jobb såväl som hobby (att sy). Det blir en vana som aldrig kan kopplas ur. Förrän nu. Hurra för semestern!

Fotboll1

Hurra också för denna lilla glädjespridare. Det roliga med settet är det broderade märket på benet (enligt honom)!Fotboll2Täcksömmar på coverpron som tyvärr inte tål en närbild. Väldigt fula sömmar blev det. Och den här gången orkade jag inte sprätta utan lagade iskallt hoppstygn med hushållsmaskinen (sy med sicksack över) på tre ställen.fotboll3

Färgen på byxorna kanske vi kan kalla rosenröd? 🙂

Material: Fotbollstyget är köpt på Tygposten och tyvärr känns inte kvaliteten så bra, men hoppas det står sig ett tag i alla fall. Byxtyget inklusive muddar och halskrage till tröjan är en gammal klänning jag hade i tonåren. Ett sådant där plagg jag har liggande i garderoben ifall det skulle kunna återbrukas, och det kunde det uppenbarligen nu. Fotbollsmärket på benet är broderat på broderimaskinen av min man. Det går att brodera direkt på tyget, men eftersom jag bara hade precis så mycket tyg att det räckte till byxorna och det inte går att ersätta genom att köpa mer, så fick inget gå fel, och vi körde det säkra före det osäkra och broderade ut det på en bit lakansväv. Det funkar också bra.

Mönster: Grundmönster ur äldre ottobretidningar i stl 110.

Kommentera

