Som jag har kämpat för de här byxorna!

Glad sommar. Jag hade det på känn. Årets viktigaste sommarplagg är ett par långbyxor!! Tidigare i vår sydde jag en modell från Ottobre 2/2015 som var hyfsat enkel. Modellen ser ut såhär i tidningen:

ottobrebyxa

Ottobremodellen

Jag gillade att det var dubbla resårkanaler upptill. Jag gillade mindre att byxan var extremt låg i midjan och dessutom så kort, så jag bestämde mig att köpa samma tyg i en annan färg och sy ett par till, nu med vissa förändringar. Färdigt mönster, bara smärre justeringar, hur svårt kan det va? Hur svårt som helst visade det sig. Följande kriser har jag genomlidit:

  • Första broderiet på byxbenet fastnade i maskinen. Slänga hela delen och köpa nytt tyg!
  • Sydde fel (som vanligt) på fickorna i sidstyckena, fick sprätta och sy om, äntligen klar – och då upptäcker jag att jag sytt två högerben och inget vänster ben. Sprätta hela sidsömmen OCH DESSUTOM HELA FICKAN på samma ben. Otroligt tålamodsprövande.
  • Sydde på bakfickor inklusive förstärkningssömmar som inte går att sprätta. Inser att fickorna sitter på tok för högt. Fick klippa upp tyget och skarva ihop det igen för att få bort fickorna, för att sedan sy på dem på ny höjd.
  • Linningen helt felmätt och alldeles för hög, göra om… slut på tråd i rätt färg och fy sy med skräptråd som gick av 5 gånger (och en gång gick nålen) på ett (ETT!!!) varv när linningen skulle sys.

Men nu har jag till slut ett par sköna byxor denna regniga och kalla sommar!

jeans1

Höjd midja och förlängda, något utsvängda ben med resårkanal.

jeans2

Improviserade och broderade bakfickor

jeansbroderi

och ett större broderi på ena byxbenet.

Material: Bomullstyget är köpt på Tygposten i Skövde. Tyget till linnet är tryckt hos Jollyrogers och kantat med interlock från Andersson & Hjalmarsson.

Mönster: Byxorna stl 38 Ottobre 2/2015 och modifierat. Linnet är toppen ”Stella” ur Jenny Hellströms bok, men ärmarna har jag tagit bort och kantat istället. (Linnet är för övrigt ett UFO som legat i evigheter. Jag sydde nämligen ärmar en gång men gillade inte alls modellen. Besvikelsen har gjort att plagget blivit liggande tills jag räddade det nu genom att bara klippa bort ärmarna. Tycker väl kanske inte tyget passar mig så bra heller, men det funkar väl på semestern?)

4 thoughts on “Som jag har kämpat för de här byxorna!

  1. Ping: Den perfekta toppen? | Klippertill

  2. Jättefina! Ska precis sy ett par likadana. Dock är jag osäker på storleken. Du sydde 38. Har du det när du köper byxor oxå?
    Tack på förhand
    Madelene

Kommentera

