Min rockabilly-skapelse

Jag nämnde tidigare på bloggen att i vårens späckade schema ingick en fest där det mer eller mindre krävdes en ny klänning! Här är den:rockabilly

Klädsel till rocka-billy-tema-fest. I storm och kyla. Tur att jag hittade en ull-och-skinn-jacka i garderoben. Den värmde bra i partytältet!rockabillylivHär ser man lite av modellen: det är sydda väck i urringningen, infodring i halsen men kantband av tyget i ärmarna. Klänningen är skuren under bysten i originalmönstret, och sedan har jag också skurit av klänningen i midjan och lagt till en helcirkelkjol. Det hade varit SÅ mycket enklare att ha ett riktigt mönster att gå efter! Och det var inte optimalt snyggt att få två skärningar på modellen såhär, tycker jag.

Mönster: Eget hopkok. Inget jag kan rekommendera faktiskt – köp ett riktigt mönster.

Material: Micro-satin eller vad det hette. Det är inte stretchigt, och väldigt halkigt. Men det blev ett fint fall i kjolen. Finns på Tygposten.

Bra att tänka på till rockabillyfestklänningssömnaden:

  • I princip kan man kapa vilket klänningsmönster som helst i midjan och lägga till en så här piffig kjol. Men obs – midjan i detta fall ska vara ovanför höfterna precis. Det går inte att tänka midja som på ett par lågt skurna jeans eller något i den stilen – det blir INTE snyggt (jag testade och sprättade!)
  • Det är otroligt svårt att fålla en helcirkelkjol eftersom det är väldigt svårt att få den lika lång jämt över (när man klipper utan mönster är det svårt att få den exakt rund och att få ”hålet” exakt i mitten). Tipset jag fick var att hänga klänningen på en galge och mäta från golvet så att fållen kommer på samma höjd runt om. Det var ett bra tips! Att fålla kjolen tog en hel kväll! (Om man klippt till cirkeln av våder hade det också varit enklare, men min kjol är i ett enda stycke.)
  • Jag försökte göra en underkjol genom att ta en lång rektangel av styv tyll, rynka den i överkant och sedan sy på en mudd. Längst ner sydde jag fast ett band som var tänkt att sticka fram lite fint under kjolen. Det funkade måttligt bra. Jag tror man ska göra en vanlig underkjol, måttligt utställd, och sedan sätta tyllen rejält rynkad bara längst ner på underkjolen. Kanske vika den dubbel också? (Tipsa mig gärna om ni vet hur man gör!)
  • Att kanta med tyget i bandkantare på symaskinen funkar fin-fint. Helst ska remsan klippas på diagonalen av trådraken. Men det går att fuska om tyget inte räcker. Syr man infodringar så ska dessa förses med vliseline, inte klippas för smala heller!
  • Blixtlåset i ryggen. Ett kapitel för sig. Här fick jag tips att sy ihop sprundet på några ställen, sedan limma dragkedjan bakom sprundet som nu ligger perfekt ihop. Sedan bara att sy med raksöm runt om. Detta gav ett bra resultat. (Tyvärr inga bilder på det.)
  • Hårbandet har jag bara tagit en remsa av tyget och knutit runt. Det var faktiskt bättre än att sy med resår som jag provat tidigare.
  • Summa summarum: Jag förstår varför alla älskar helcirkelkjolar – de är superhärliga att dansa i!
Kommentera

