Men det var ju imorgon som… (hur man fixar en trollkarlshatt snabbt en sen kväll)

Alltså, detta är kanske inte så mycket sömnad, men väl en slags textilslöjd, och ett konstaterande om vardagen. Just nu är vi inne i en väldigt hektisk period. Både jag och min man har väldigt oregelbundna arbetstider och arbetsuppgifter för tillfället. Vår dotter har ett digert inskolningsprogram till förskoleklassen. Jag har gjort läslistor på saker som jag behöver hinna dag för dag för att klara alla deadlines. Min man som jobbar i kulturskolan har konserter morgon, middag och kväll. Även detta har vi försökt lista med färgkodade scheman. Men trots det, varje dag glömmer vi minst en sak eller programpunkt. Och i förrgår kväll när vi äntligen skulle gå och lägga oss, då kommer vi på – det var ju imorgon som du skulle komma utklädd till trollkarl. På aktuell konsert skulle alla lärare vara utklädda till något skojigt, och för detta fick man välja ur skolans rika konstymförråd. Men min man är ju typ 2 meter lång och den största dressen var en rosa-pantern-dräkt som såg så förfärlig ut att jag kände mig manad att stoppa det (enda) valet. ”Du kan väl ha din guldfrack?” frågade jag. En universaldräkt som han köpte på Buttricks för 20 år sedan. Den passar alltid in på något sätt i alla maskerader. ”Nja…” tyckte han. ”Men om vi fixar en rolig hatt till?”. Såhär blev det:

hatten2 hattenUtgångspunkten är en vanlig snygg hatt (som väl alla män har i sina gömmor?? ;-)). På denna har jag trätt en cylinder av ett slags vaddmaterial på rulle (samma som jag haft att göra stoppning av till axelband på väskor). Denna cylinder är sedan klädd med en annan cylinder av krossad plysch (och den hann jag inte fixa så den blev så jämn, därav ser det lite knöligt ut upptill). Därtill ett band av paljettyg och så en gosedjurskanin, för det väl kaniner trollkarlar trollar fram? Konserten blev lyckad.

Nästa utmaning där sömnaden blir inblandad här framöver är en rocka-billy-fest vi ska gå på. Det svåraste jag sytt på länge, men den är faktiskt redan klar: min klänning! Bild kommer…

Kommentera

