Den räddade prinsesströjan

För en tid sedan visade jag en t-shirt som jag sytt till min dotter med en fin broderad prinsessa på. Helt otippat ville hon absolut inte ha den tröjan. Jag förstod inte riktigt vad som var fel, men det visade sig att alla konstiga mellanlägg jag fått dit (orutinerad maskinbroderare) var obekväma helt enkelt. Det kändes ändå så synd på den lilla rosa prinsessan, så jag bestämde mig för att do-re-doa tröjan. Halsen är bortklippt, framstycket är bortklippt. In med ett nytt framstycke. Den broderade delen på framstycket är utklippt och fastsydd som en applikation och så en prickig spets som dekoration. Till sist ny mudd i hals och nederkanten. Denna tröja satt riktigt fin och blev uppskattad!

byxor3Tröjan före

Princessnära

Broderiet utklippt och fastsytt på ”nya” tröjanPrinsessNy

Skarvade in ett nytt framstycke och satte röd mudd

Obs – detta är ett tips även för tröjor med exempelvis för trång hals som man råkar göra ibland. Våga klipp bort halsen och sy mudd istället. Det funkar oftast (inte första gången jag testar :-)).

Kommentera

