Ett slag för jämställdheten

Förlåt, men jag måste få gnälla lite.

Sömnad är en extremt kvinnodominerad hobby. Det märks till exempel i facebookgrupper för sömnad. Gruppen ”Vi sytokiga” har nära 11 000 medlemmar och i stort sett alla är kvinnor. Ett säkert sätt att få många ”gilla” på ett inlägg är att skriva något i den här stilen:

MänSymaskiner

Tänk bara för ett ögonblick på ett omvänt scenario. En grupp för golfintresserade män?

”Min fru sade igår: ”jag känner mig på så otroligt bra humör. Ska vi inte köpa en golfklubba till dig?” Hon känner sin mans behov hon.” 

Just detta med golf har faktiskt varit uppe till diskussion då och då. Många frågar när de ska få tid att sy? På dagarna jobbar hon, på kvällarna tar hon hand om barnen, och på helgerna tar hon också hand om barnen för då spelar hennes man golf. Då kommer hon på att för att kunna sy kan hon låta barnen… någonting… leka med en ipad, leka med en sax eller något annat ”skadligt”. Hon visar en käck bild på detta i gruppen och då kommer svaren från de andra kvinnorna ”tycker du inte om dina barn, ska du inte ta vara på tiden när de är små?”.

Jag läser också inlägg som typ detta:

Sytokigajämställt

Är detta ett barn som pratar med sin förälder? Nej, det är en (myndig) kvinna som pratar med sin man! ”Kan jag få köpa?”. Kvinnor älskar när män ger dem pengar till att köpa tyg eller sybehör. Skulle män älska att kvinnor donerade pengar till dem så att de kunde få utföra sin arma hobby, som ändå helt och hållet går ut på barnen och familjens bästa (hemsydda kläder).

Nej. Två saker får bli slutsatser: För det första, lär gärna era barn att sy, söner som döttrar, för det är ett ovärderligt intresse som blir en drivkraft som kan hålla en uppe även i de mest isolerade och tungsinta tiderna. För det andra, stötta era döttrar att skaffa sig utbildningar som gör att de kan försörja sig själva och köpa sina egna tyger och symaskiner, oavsett om deras sambo råkar ”känna sig på bra humör”.

5 thoughts on “Ett slag för jämställdheten

  1. När jag talar med unga människor som inte vet vad de vill göra med sina liv uppmuntrar jag dem alltid att söka en utbildning som leder fram till ett arbeta där man tjänar mycket pengar.

Kommentera

