Älvor och enhörningar

älvantyget

Detta tyget!! Bara en mamma till en sex-åring (och en sex-åring själv förstås) kan förstå dess skönhet: Älvor, hjärtan, glitter, älvor med vingar, kaniner med prinsesskronor, fjärilar, balettskor… 

enhörningsset

Toppa genom en modell med puffärm och volangkjol, och ett par prickiga 3/4-tights (som redan har fått gräsfläckar om man tittar noga på fotot)

älvärm

Detalj på denna variant av ärm, för mig ny, den är sydd i dubbelt tyg

Material: Älvorna har jag köpt på Ohlssons tyger i Jönköping. Jag har varit på en konferens där i veckan, och tygtok som jag är tog jag ett tidigare tåg första konferensdagen för att hinna till stadens tygaffär 🙂 Ofta läser man på sociala medier att folk sytt kläder i ”en stuv från Ohlssons”. Nu fattar jag! En fjärdedel av affären bestod av BERG av stuvar. Helt enormt. Men det var så där krångligt att det säljs per kilo, så man har ingen aning om vad det kostar, om det är dyrt eller billigt. Sedan var det mycket tyger som man bara undrar var de kommer ifrån… ganska fula och ganska sunkiga. Men så klart gick det att göra riktiga fynd. Jag fick med mig en del som kommer synas så småningom på bloggen, förmodligen till härliga sommarklänningar. Trikåutbudet var en skön blandning av billigt och dyrt. Inte så mycket, men lite originellt, med blandade leverantörer (Lillestoff, Ernst osv.) Det prickiga tyget har jag köpt på Tygposten i Skövde.

Mönster: Båda mönstren är från aktuellt Ottobre-nummer 3/2015. Jag har sytt stl 122, men obs att modellen är extremt kort. Det blir mer som en tunika. Om man vill ha det som en sommarklänning borde man kanske lägga till en volang till. Jag har struntat i bandet i ryggen och ringat ur bakstycket som på en vanlig t-shirt. Jag gjorde också mudd i halsen i stället för kantning. I övrigt har jag följt mönstret till punkt och prickar.

Om att rynka: Alltid en spännande fråga hur man ska lösa rynkningen. I förra volangklänningen jag sydde rynkade jag med framilonband som det står i beskrivningen. Nu hade jag slut på detta, och då finns ju andra (billigare) sätt. Ärmkullen har jag sytt med rynktråd. (Sy en raksöm på vanlig maskin, med långa stygn (4) och utan att fästa tråden, dra sedan i tråden så att det väckar sig. Helst ska man sy dubbla rynktrådar.) Det KAN bli bra, men det är ganska svårt, speciellt för långa sträckor. I ärmslutet ligger resårbandet på insidan, så där tog jag en vanlig bit resår eftersom det ändå inte syns. Volangerna däremot har jag sytt med hjälp av overlockmaskinen som man ställer på högsta diff. Problemet där är att det ibland inte blir tillräckligt rynkigt. Tricket är att sy långsamt och samtidigt nästan trycka in tyget i maskinen så att det bildas små väck. Fördelen är att det blir väldigt jämt rynkat, det går snabbt och det kostar inget extra. Men nackdelen är att det ändå inte blir tillräckligt rynkat, och det går inte direkt att styra hur rynkigt det ska bli (som om man håller ett resårband som man kan spänna olika mycket). Här stämde det dock PERFEKT mot hur mycket rynk det behövdes enligt mönstret.

3 thoughts on “Älvor och enhörningar

  1. Hej!

    Jag är nybörjare på att sy men tänkte försöka sy just Lionella. Jag har kommit till ärmarna men förstår inte riktigt hur man ska göra med dom efter att man sytt på rynkbandet- vad gör man då? Man ska ju sy på rynkbandet i sömsmån men vad gör man sedan?

    Med vänlig hälsning,

    Sara

    • Hej Sara. Ärmen ska vara dubbelvikt. En rynktråd sys i det som kommer att bli ärmslutet. Sedan syr man ärmen som vanligt, har jag för mig? Tänk att ärmen är som ett dubbelt rör. Röret sys fast i ärmhålet. Typ så.
      Lycka till!

      Hälsningar Cecilia

Kommentera

