Påsk-utklädnings-akuten

Vaknar du upp en morgon och har två barn som vill ut och ”påska” och behöver fixa påskdräkter helst innan frukosten är uppäten, då kan du följa följande recept 🙂kycklingar1

Detta blir resultatet: En slags alternativ påskkärringutstyrsel – påskkyckling!påskkycklingar2

Här ute på uppdrag – påskkort mot påskgodis!påskdräkt9

Delar till mössan: Klipp två formar som de gula i trikå (stretchigt tyg). Rita av en mössa för lagom höjd och bredd. Klipp även till två röda ”kammar” i dubbelt tyg.

påskdräkt7

Detta tyg använde jag till kammarna: Det är vadderat fodertyg, så det var väldigt tacksamt till att stå upp som en kam.

påskdräkt91

Sy först kammarna. Lägg avigsidorna mot varandra och sy lite upp och ner så att det blir en kam. Jag har sytt med overlock, men har man inte det så sy med en bred sicksack.

Lägg sedan det gula tyget räta mot räta, och lägg kammen mitt emellan som bilden visar. Sy den böjda linjen och samtidigt får kammen sys fast. När man vränger mössan sedan så kommer kammen uppåt på rätsidan.

påskdräkt8

Jag struntade i att fålla! Möjligen blev den mössan med ett mindre hack i bättre, alltså en kortare bit kam.

påskdräkt3

Näbben är en bit orange papper som tejpas fast direkt på näsan med sår-tejp eller plåster kanske?

påskdräkt1

Såhär funkar mönstret till manteln. T-shirten är i lagom storlek till barnet. Då ser du ungefär hur bred manteln behöver vara. Längden är valfri, jag gjorde mina långa för jag hade ganska gott om gult tyg.

påskdräkt2

Klipp till manteln i dubbelt tyg. Framstycket klipps i två delar. Här går det jättebra att ta vilket tyg som helst. Jag hade en batikfärgad gardin i skåpet som jag köpt på loppis, men aldrig använt. Den fick stå till tjänst för detta ändamål. 

påskdräkt5

De enda sömmar som krävs är ”axelsömmarna”, dvs. de yttre böjda linjerna. Lägg tygerna räta mot räta. Jag har sytt på overlock, men raksöm + sicksack funkar också. Fålla eller sicksack övriga kanter (om det inte är klippta mot en stadkant)påskdräkt6

Ett band behövs för att knyta ihop ”manteln”. Jag hade ett fint band från stoff och stil, men vad som helst går bra. Jag sydde fast det endast med sicksack. Bandet behöver vara 1-2 meter, mina är exakt 1,5 meter till var kyckling.

Kommentera

