Påskfina barn i nya fina tyger

kattröja2

Den här lille gossen har fått följa med till tygaffären (Tygposten) och själv välja tyg. Det blev mjuk velour med katter. Bra val. Han gillar att leka att han är en katt nu (tydligen en typisk fas, kolla här!) och jag har fått äran att vara kattens skötare!kattröja

Såhär glad och fin på besök hos farmor och farfar tidigare idag. Byxorna som är ”fuskjeans” har jag tidigare bloggat om här.Fågelklänning2

Samtidigt som vi valde kattyget valde vi något fint åt storasyster också. Det blev något rosa, för det vet vi att hon gillar. Och de här fåglarna tyckte jag var ovanligt fina! Inte så ”barnsliga” som många barntyger och samtidigt inte så märkliga som många digitalprint. 

Fågelklänning

Jag testade den här modellen på klänning med volang i tre våder. Mönstret är för velour men det gick fint att byta ut det mot jersey. Man blir så lycklig av att sy klänningar!!!

Material: Framilonband (till rynkning av våder) och spetsresår (till kantning av ärmar och hals på klänningen) har jag köpt på Bibbis textil. Övrigt är Tygposten.

Mönster: Tröjan vet jag inte. Klänningen är Ottobre 1/2012 (ett legendariskt bra nummer som har allt) i ca stl 120.

Notera om rynkning med framilonband: Det är lätt att rynka med det och det blir jämt och fint. Mycket lättare än t.ex. rynktrådar och mycket mer rynk än när man rynkar med hög diff på overlock. MEN. Om man låter framilonbandet ligga med i sömsmånen när man syr ihop den rynkade delen med en annan del så blir det ganska hårt och inte så bekvämt. Låt det skäras bort om du syr på overlock när du monterar plagget. Det är mitt tips.

One thought on “Påskfina barn i nya fina tyger

  1. Ping: Älvor och enhörningar | Klippertill

Kommentera

