Sy en koja på 20 minuter

Jag testade en idé som någon visade på vi-sytokiga på Facebook. Att sy en koja som man ”trär över” ett bord.Koja2

Inget finlir här! Och snabbt gick det 🙂Koja1Såhär kul var det att krypa in i kojan. Extra piff är en ljusslinga som hängde i trädgården i julas som utgör mysbelysning där inne.

Material: Konstiga skrymmande tyger som hamnat i mina lådor genom åren. Det laxrosa (??) tyget är en gardin som jag tror vi fick till skänks på en loppis. Ett minne från det ljuva 80-talet tippar jag när ”gardin” kunde innebära 18 meter tyg till ett fönster :-). ”Taket” är ett bomullstyg med fjärilar som vi haft som dekoration någonstans någon gång…

Mönster: Jag har helt enkelt mätt bordet. Först klippte jag till taket. Därefter kortsidorna och därefter långsidorna. Sedan overlockade jag fast ”väggarna” en och en i taket. Därefter overlockade jag ihop ”gavlarna”. Okej, hade man mätt lite noggrannare och nålat osv hade det kanske suttit tightare. Men det spelar liksom ingen roll för leken. Sedan kunde man piffat till det som ett pepparkakshus till pompiripossa, en riddarborg eller dylikt. Men detta fick duga idag. På gardinen satt en volang som dottern hjälpte mig att klippa av. Denna nålade jag fast räta mot räta på kortsidan i en liten båge. Även denna overlockade jag fast och sedan hänger den lite snyggt runt ingången.

Kommentera

