Gul som vintergäck

Ja, det är snö man ser i bakgrunden på bilden! Men ljuset har kommit tillbaka – så känns det i alla fall. Och i födelsedagspresent för ett tag sedan fick jag det här tyget som jag tyckte passade till en sommarklänning till en liten tjej. Detta är det första jag sytt i nya storleken till min dotter. Svårt att inse, men de flesta klänningar har liksom blivit tunikor på sista tiden… hon måste ha växt!? Den här blir väl perfekt i maj när vi ska cykla till Körsbärscafét i Bergs bygdegård och köpa glass tänker jag.

muffinsklänning

Gul klänning, som vintergäck

Volangdetalj

Här ser sömmen lite knackig ut, men det är för att jag har sytt tvillingsöm två gånger på varandra – först en gång för att kanta den rynkade kjoldelen och sy fast spetsen – sedan en gång till för att sy fast allt detta på själva klänningslivet. (Nästan) inga hoppstygn! Bra jobbat Janome!spetsdetalj

Här är fyrvikskantningen med spetsen. Allt blev väl perfekt utom att jag inte har rätt rosa tråd, men jag är inte petig! Dock – spetsen var visst inte elastisk, så….knäppdetalj

…jag inser att klänningen inte kommer att gå att dra över huvudet då halsen blir stum när spetsen ligger emellan. Hur lösa? Hade jag inte redan kantat hade jag kunnat låta halskanten gå ut över axeln, men nu fick jag istället låta ärmkantningen gå fram mot halsen och sedan fixa knappar på axeln. Och visst blev det en ganska originell detalj?

Material: Tyget är köpt på Stoff och stil (tack kära svärföräldrar!). Interlocken jag kantat med är från Andersson och Hjalmarsson (som väl nu förmodligen är på stora symässan i Stockholm – snyft – ingen symässa för mig i vår), och spetsen är ett bra-att-ha-köp från Tygposten.

Mönster: En gammal Ottobre (3/2013). Detta mönster var det enda jag hade utklippt i stl 120, så det fick bli det. Den förra versionen jag sydde av klänningen såg ut såhär.

Trevlig helg!

6 thoughts on “Gul som vintergäck

  1. Ping: Gult – påskens färg och min älsklingsfärg | Klippertill

Kommentera

