Kanta fyrvik och sy dragkedja

Lite tips på söndagskvällen är väl aldrig fel?

Ibland sägs det att det inte går att kanta fyrvik på cover-pro med bandkantare. Jag har aldrig kantat med något annat och jag tycker det funkar bra nästan jämt. Ibland kör jag med muddväv (t.ex. från Stoff och stil eller från Tygposten i Skövde). Ibland (som här) med interlock (köpt på syfestivalen, från Andersson och Hjalmarsson). Både interlock och muddväv är lättast att skära till då de inte rullar sig i kanterna. Interlock är smidigare då det är tunnare i kvalitén. Jag skär till mina remsor 40 mm istället för 42 som måttet säger. Då är jag säker på att de löper fritt i bandkantaren vilket är väldigt viktigt. Ibland kantar jag också med vanligt trikåtyg (jearsy). Det går bra, men det jobbiga är att remsan rullar ihop sig och det är svårt att skära till tycker jag.Inställning3 Rätsidan och avigsidanInställning2 Inställningar jag kört med: 6, 4, 3.Inställning1

Och hoppsan, jag har visst satt reglaget åt fel håll, men det funkade bra ändå 🙂 Längd på stygn är 4 och diff 1,25.

En liten detalj jag tillämpade på dragkedjor idag som föll väl ut:

Dragkedja1

1. Första sidan på en jack-dragkedja är aldrig svår. Här har tröjan ingen knapplist och inget foder så jag har bara sytt på den räta mot räta. När man vänder upp den ser det ut såhär!

Dragkedja2

2. Andra sidan är sedan svårare, för det är så svårt att få dragkedjan att hamna på exakt samma höjd som den man just sytt (trots att man nålar, limmar osv.). Ett tips är att stryka på vliseline utmed sidorna. Detta har jag gjort på båda sidor. Obs att vliselinet kan vara lite stretchigt på ena ledden, och man vill att det ska bli en stum kant, så lägg då vliselinet åt andra hållet i så fall. När tyget är stumt minskar risken för överraskningar.Dragkedja3   3. Nu kommer dagens tips: Måtta och sy några stygn där pilen pekar. Jag sydde på maskin. Vänd upp och kontrollera att det blev rätt så att kragen sitter på exakt samma höjd på båda sidor om dragkedjan. Ok? Då kan resten av dragkedjan sys fast!Dragkedja4

4. Detta duger för mig!

Den lilla linjen som ligger i raglansömmen tror jag kallas passpoal. Den får man genom att vika en smal tygremsa och lägga den mellan tygerna när man syr. En rolig effekt om man inte vill, kan eller orkar sy dekorsömmar i raglanskärningen. Detta gick betydligt snabbare och ser lite sportigt ut tycker jag!

Annonser

2 thoughts on “Kanta fyrvik och sy dragkedja

  1. Åhh så smart! Vad har du för söm som du ”stickar ner” med? Är det elastisk raksöm? Testade med den sömmen men mitt resultat blev att det korvade sig. //Linda

    • Menar du på dragkedjan? Den är ju inte elastisk så vanlig raksöm funkar. För att det inte ska korva sig ökar jag stygnslängden en del. Det hjälper på min maskin.