Mysdress med blixten

För en trogen läsare med gott minne så går det att hitta likheter här med ett inlägg gjort för två år sedan… då sydde jag ett litet blått set till den här gossen. Kul med bloggen och att den hängt med ett tag nu! Bilderna ligger här!BLåset_bilen

Kärleken till blixten går inte att ta fel på. Broderiet har hjälper-till gjort, tillika broderimaskinsansvarig här hemma 🙂

BLåset_blixten

En liten blixt i bak också.

Blåset_trumset

Skönt att gå klädd i mjukiskläder från topp till tå.

Material: Mudd och velour från stoff och stil som jag fick i födelsedagspresent

Mönster: Första jag sytt i stl 110 och det sitter ju bra (dock klippt utan sömsmån på byxorna). Det är gamla ottobre-mönster.

Bil-broderiet är sytt på lakansväv och sedan utklippt och fastsytt som en applikation. Övrigt är broderat direkt på tyget.

Längesedan det var något tekniksnack här i bloggen. Det flyter ju oftast på med alla maskiner så jag funderar inte så mycket över inställningar och sånt längre. Men den här gången fick jag strul både här och där och fick sprätta. Trist. Det gäller att lyssna på maskinen (cover-pron) och hitta en bra känsla där det låter och flyter bra. Här fick jag justera diffen lite och trä om en gång. Jag har mest använt bred tvillingsöm den här gången, för lite omväxling mot trippelsömmen. När jag fäster sömmen på en fåll t.ex. gör jag numera alltid så att jag kör omlott ca 2 cm. Sedan syr jag en tät sicksack rakt över sömmen någonstans där jag kört omlott (typ stygnslängd och bredd på 0,5). Det låser fast sömmen perfekt så att det inte kan repas upp. Inga knutar och ingen handsömnad. Jag tycker detta är lättast av de sätt jag testat.

Kommentera

