Nytt år och ny maskin!

Västen i det förra inlägget har ett påsytt märke med Blixten McQueen. När jag hade med mig det på syträffen jag var på tidigare så säger en av de andra deltagarna att ”sådana där syr jag på min broderimaskin”. I ärlighetens namn visste jag knappt vad en broderimaskin var för något. Men för en äkta sytok händer nog alltid något i hjärtat när man hör talas om ett nytt tillbehör 😀 Sömnad är en materialsport, det måste jag erkänna. Efter lite googlande förstod jag att maskinbroderi är en helt egen nörd-värld. Trådar, mellanlägg, designprogram, färdiga designs, gratis designs, snygga designs, fula designs… helt enkelt: Ett oändligt ämne att utforska. Samma person som nämnde vad man kunde göra med brodyrmaskinen råkade också nämna att hon visste en som var till salu. Till ett extremt bra begagnat-pris (en bråkdel av nypriset!!). Nu är den min. Hjippi!

wpid-wp-1421162404916.jpeg

Här en liten snabbtitt på hur den ser ut; som en dator med inbyggd skrivare kan man säga. Jobbar man enbart med text så skriver man in texten på en pekskärm och sedan sätter maskinen igång att brodera texten på tyget. Tre olika typsnitt och lika många storlekar kan man välja mellan.

wpid-wp-1421162388823.jpeg

Man kan också ladda in bilder via ett minneskort, eller så kallade designs som är stygnsatta bilder. För att göra stygnsättningar behöver man ett särskilt program, så jag är hänvisad till inbyggda bilder eller sådana man hämtar eller köper på nätet än så länge. Flygplanet t.v. fanns i maskinen och hästen t.h. har jag hämtat på nätet. Detta ska bli mössor och tyget är vit fleece resp. lila velour. 

Återkommer med mer och bättre bilder och mer info om denna spännande maskin!

One thought on “Nytt år och ny maskin!

Kommentera

