En prinsessdröm i tyll och taft

tyllklänning

Det mest avancerade jag sytt på längetyllklänningsmock

Smock i ryggen gjorde att ingen dragkedja behövdes

Många med mig läser säkert Ottobre, den fantastiska mönstertidningen för främst kids men även nummer för vuxna. I varje tidning finns någon krånglig kappa, skjorta eller finklänning med som känns som en total utopi att man skulle klara av att sy. Det är inte heller ofta man ser dem dyka upp i sygrupper på Facebook. Men häromsistens såg jag någon som sytt den här modellen ur senaste vinternumret av Ottobre. Då tändes hoppet hos mig! Jag läste noga på om material och tygåtgång i förväg och tog med mig dottern och åkte till Tygposten. Taft och tyll – två helt nya material för mig!

Här är det rynkning på bredden i ryggen med resårtråd, och sedan rynkning på längden i fram. Jag använde resårtråd där också och sydde sedan på ett dekorationsband över rynkningen. Pärlor som finns i originalet har jag hoppat över. Däremot är framstycket fodrat vilket var lite trixigt att förstå.

Gissa om denna klänning har blivit poppis?? Härligt att vara fem år och känna sig på galahumör direkt när man vaknar på morgonen 🙂

Material: Allt är syntetiska material, liksom ”fusksiden”, så det är ett billigt nöje att sy den här typen av klänningar! Jag tror tyget kostade runt 60 kr/m. Tygposten.

Mönster: Ottobre 6/2014, stl 116. Lite för stor i ryggen, men funkar ändå.

 

3 thoughts on “En prinsessdröm i tyll och taft

Kommentera

