Jul 2014

Årets julklapp blev inte något hemsytt. Jag gav faktiskt inte bort en enda hemsydd sak i julklapp. I stort satsade vi på att ge pengar till Läkare utan gränser istället.

Jag hade tankar på att sy en riktigt fin julklänning till min dotter, men så kom jag på förrådet jag har i garderoben – med mina gamla julklänningar från slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. De är så otroligt fina, så det vore synd att inte återanvända dem när de nu är bevarade! Kolla in den här t.ex. – vilket hantverk!!juklänning2

Det enda klippertillsydda här är hängslebyxornajulklänning1

Så fina band, fin spets, vackert vävt tyg och unik modell med de vida vackra ärmarna

Som julklander i år såg vi en från 1999 som ligger på YouTube: Julens hjältar. En fantastiskt rolig julklander som handlar om en samling julsaker som av misstag hamnar i ett soprum. Hela december längtar och kämpar de för att åter få komma in i sitt hus och hänga i sin gran. I soprummet träffar de en grön Hammarby-maskot i form av en hund. För att komma in i gemenskapen försöker han ge sig ut för att vara en julsak: en julhund. Det slutar lyckligt med att alla till slut kommer till granen, och då har även julhunden fått ett hängband och får hänga med de andra (starkt budskap appropå alla diskussioner om främlingsfientlighet). Efter att ha levt med denna spännande story i flera veckor så var jag tvungen att tillverka en liten julhund till vår gran.

julenshjältar

Julsakerna, förträffligt spelade av Jonas Karlsson, Kim Anderzon m.fl.julhunden

Julhunden i vår gran

Och på tal om julkalendrar. Jag har för första gången i år gjort en presentkalender till barnen. Som paket satsade vi på pysselinbjudande presenter likt klistermärken, fina snören, bakformar och bokmärken. julklander2

Kitschvarning 🙂 Och oj – 48 paket att slå in – det är jobbigare än vad man tror!julkalender

Själva kalendern bestod av en grön gran som jag sytt som applikation på ett julrutigt tyg. På denna granen syddes sedan ett guldigt snöre vari klädnypor med nummer 1-24 fästes. Sedan blev det kaos. Julklapparna var för tunga, ramlade ner, kom bort och… ja, ja. Det var en rolig idé i alla fall!

Nu är i alla fall julen 2014 över och det blev en riktigt fin jul! Jag önskar alla bloggläsare en god fortsättning och ett gott slut på året.

Kommentera

